نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف عامل مغزی بی تفاوتی

بر اساس پژوهش های جدید محققان، بی تفاوتی و تنبلی دلایلی عصب شناختی دارند. اتصالات ناکارآمد بین بخش های مشخصی از مغز ممکن است تصمیم گیری و عمل را برای برخی از افراد به نسبت سایرین سخت تر کند.

ارتباطات میان قشر کمربندی قدامی (بخشی از مغز که در تصمیم گیری های فرد درگیر است) و منطقه موتور تکمیلی (بخشی از مغز که به کنترل حرکات می پردازد) در افرادی که به عنوان افراد بی تفاوت شناخته می شدند نسبت به سایرین ناکارآمد است.

 اتصالات عصبی ناکارآمد نمی تواند تنبلی افراد را توجیه کند با این حال این پژوهش تا حدودی می تواند دلیل بی تفاوتی افراطی افراد مبتلا به آلزایمر یا افرادی که در حال گذراندن دوره نقاهت انواع خاصی از سکته مغزی هستند را روشن کند.

عصب شناسان دانشگاه آکسفورد برای پی بردن به ریشه های عصبی بی تفاوتی به بررسی تفاوت های مغزی افراد جوان و با انگیزه (بر اساس پرسشنامه) و افراد بی تفاوت پرداختند. این محققان از شرکت کنندگان خواسته بودند که به انجام بازی های کامپیوتری خاصی بپردازند که در روند آن به تصمیم گیری های خاصی نیاز بود. سپس با استفاده از ام آر آی به مشاهده اتفاقات رخ داده در مغز آنها پرداختند.

مسعود حسین، پروفسور عصب شناس دانشگاه آکسفورد و راهبر این تحقیق، در این باره بیان کرد: «ما تصور می کردیم که این بی تفاوتی ممکن است نتیجه ناکارآمدی ذهن این افراد باشد و به این ترتیب تصمیم گیری و عمل کردن به آن برای افراد سخت تر است.» اما پس از مشاهدات بیش تر مشخص شد که ارتباطات میان قشر کمربندی قدامی (بخشی از مغز که در تصمیم گیری های فرد درگیر است) و منطقه موتور تکمیلی (بخشی از مغز که به کنترل حرکات می پردازد) در افرادی که به عنوان افراد بی تفاوت شناخته می شدند نسبت به سایرین ناکارآمد است.

او در ادامه بیان کرد: «پنجاه درصد از انرژی مصرف شده در طول روز به مغز انسان اختصاص دارد. اگر مغز افراد شناخته شده به بی تفاوتی برای تصمیم گیری و عمل کردن به آن به انرژی بیش تری داشته باشد، پس در نتیجه تصمیم گیری برای این دسته از افراد پر هزینه تر خواهد بود زیرا ذهن آنها باید برای این کار تلاش بیش تری انجام دهد.»

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل