نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف خطر مرگ در روش خاص نمونه برداری

مورسلیشن (Morcellation) روشی است که در طی جراحی لاپاروسکوپی برای از بین بردن فیبروئید ها یا سایر توده های رشد کرده از آن استفاده می شود. در این روش در واقع پزشکان با ایجاد برش های بسیار کوچک اقدام برداشتن اعضای بزرگ بدن می کنند. در گذشته  این روش به صورت دستی و با استفاده از چاقوی کوچک جراحی (scalpel) انجام می شد اما اکنون ابزار و وسایل پیشرفته و خاصی برای انجام این کار در نظر گرفته شده است که مورسلیتور (morcellator) نام دارد.

دانشمندان دریافته اند که انجام این فرایند بر روی تومورهای سرطانی می‌ تواند سرطان را به سایر نقاط بدن انتقال داده و این بیماری مرگ بار را در تمامی بدن فرد بیمار منتشر کند.

مورسلیتورها ساختار ویژه ای دارند و در حقیقت مانند مته های برقی بسیار ظریفی عمل می کنند که با تیغه های استوانه ای موجود در نوک خود اقدام به برش بدن بیمار می کنند. زمانی که این دستگاه از طریق حفره بسیار باریک ایجاد شده وارد بدن شد و به منطقه مورد نظر رسید، با استفاده از چنگک های تعبیه شده درون خود بخش مورد نظر از داخل بدن را گرفت را گرفته و آن را خرد می کند سپس در همان داخل بدن اقدام به مکیدن تکه های خرد شده می کند.

پزشکان معمولا از این روش برای اندام هایی مانند کلیه، طحال و غدد فوق کلیوی استفاده می کنند اما استفاده اصلی آن در جراحی های مربوط به زنان است. بنا بر یافته های جدید اگر این روش برای توده های مبتلا به سرطان و تومورها استفاده شود می تواند بسیار خطرساز باشد. دانشمندان دریافته اند که انجام این فرایند بر روی تومورهای سرطانی می‌ تواند سرطان را به سایر نقاط بدن انتقال داده و این بیماری مرگ بار را در تمامی بدن فرد بیمار منتشر کند.

بنا بر این نتیجه به دست آمده این است که استفاده از این روش ریسک بزرگی است و پیشنهاد محققان این است که نباید از آن در زمینه سلول های سرطانی استفاده کرد. البته پیش از این نیز برخی از پزشکان به خطرات احتمالی این روش پی برده بوده به دلیل همین ریسک از این روش استفاده نمی کردند با این وجود این نخستین باری است که این خطرات به صورت علمی به اثبات رسیده است.

شایان ذکر است که این روش بیشتر برای بانوان به کار گرفته می شود و به همین دلیل نیز به صورت بدیهی خطر اصلی آن متوجه بیماران دارای جنسیت مونث خواهد بود.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل