کد خبر : 22039 چهارشنبه 27 آبان 1394 - 22:00:00
لپ-تاپ-ویژه-کشف-حیات-در-سیارات

اختراع جدید ناسا:

لپ تاپ ویژه کشف حیات در سیارات

سیناپرس: سازمان ناسا به تازگی یک نوع خاص از لپ تاپ که با نام لپ تاپ شیمیایی شناخته می شود را طراحی کرده است که وظیفه این دستگاه شناسایی حیات در سایر سیارات است.

ماجرای یافتن حیات در سیارات دیگر از دیرباز ذهن دانشمندان رده علوم نجومی را به خود مشغول کرده است ولی به تازگی و با توجه به یافته های جدیدی مانند کشف آب در سطح سیاره مریخ، این فرایند با اهمیتی دو چندان همراه شده است. به این ترتیب یکی از اهداف اصلی ناسا در طراحی سیاره نورد ها و کاوشگر های آینده این سازمان، امکان شناسایی نشانه های حیات بر روی سیاره های دیگر خواهد بود.

در راستای همین هدف به تازگی سازمان ناسا دستگاهی را طراحی کرده است که می تواند اسید آمینه و اسید چرب را شناسایی کند. این دو ماده به نوعی از مواد اصلی تشکیل دهنده حیات محسوب می شوند. به این ترتیب این دستگاه که لپ تاپ شیمیایی نام گذاری شده است می تواند با بررسی نمونه های برداشت شده از سیاره ها، وضعیت وجود حیات در آنها را تشخیص بدهد.

البته این دستگاه برای کار کردن خود به چند پیش فرض نیاز دارد. نخست این که این لپ تاپ نیاز به تامین نیروی خود از طریق باتری خواهد داشت و دوم این که نمونه های ورودی این دستگاه باید در وضعیت مایع باشند. به همین منظور این لپ تاپ به یک مکانیزم مشابه با مکانیزم دستگاه های قهوه ساز مجهز است که از آب جوش برای استخراج مواد ارگانیک استفاده می کند.

با توجه به این که در بهترین حالت و خوش بینانه ترین شرایط قرار است تا سفر کاوشگر بعدی به مریخ در سال 2021 انجام شود و سایر سیارات نیز نسبت به مریخ کمتر در دسترس هستند، به نظر می رسد این لپ تاپ ممکن است بی مصرف باقی بماند. با این وجود سازندگان این دستگاه اعلام کرده اند که نمی گذارند پتانسیل آن بر روی کره زمین به هدر برود و قرار است برای آزمایش های زیست محیطی از این اختراع ویژه استفاده شود.

کلید واژه ها: ناسا لپ تاپ‌ حیات