نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همکاری پژوهشگاه مواد وانرژی و موسسه تحقیقات خاک و آب گسترش می‌یابد

 در ابتدای این نشست دکتر کامبیز بازرگان، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب به معرفی این موسسه پرداخت و گفت: موسسه تحقیقات خاک و آب با قدمت بیش از پنجاه سال یکی از موسسات تحقیقاتی است که در ابتدا زیر نظر وزارت کشاورزی و تحت عنوان بنگاه مستقل آبیاری تاسیس شد و در همان بدو تاسیس گروه‌های خاک‌شناسی در مؤسسه تشکیل شد. این مؤسسه بعدها به مؤسسه خاک‌شناسی تبدیل و در سال 1343 بنگاه مستقل آبیاری از وزارت کشاورزی جدا شد و به وزارت آب و برق پیوست و مؤسسه خاک‌شناسی در وزارت کشاورزی باقی ماند و در سال 1388 به دنبال سیاست‌های تمرکززدایی دولت مؤسسه از تهران به کرج منتقل شد و هم اکنون با هفت بخش تخصصی تحقیقاتی در ستاد مؤسسه و 33 بخش تحقیقات خاک و آب در استان‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به ضرورت حذف آلاینده‌های خاکی گفت: با توجه به افزایش جمعیت ایران، کشاورزی به عنوان مهم‌ترین تامین کننده غذای جمعیت در حال رشد کشور است و شناخت و مدیریت خاک بسیار ضروری می‌کند.

بازرگان اضافه کرد: منظور از شناخت خاک همان کیفیت خاک و منظور از مدیریت خاک پایش و اصلاح خاک است.

وی در ادامه گفت: با توجه به تحقیقاتی که در زمینه‌های مرتبط در پژوهشگاه مواد و انرژی صورت گرفته است، امیدوارم بتوانیم با هم همکاری داشته باشیم.

در ادامه این نشست، دکتر هادوی، رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: یکی از زمینه‌های همکاری مشترک با موسسه تحقیقاتی خاک و آب می‌تواند شیمی سطح باشد، چرا که شیمی سطح یکی از عوامل رفع آلودگی خاک است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مواد ارگانیک در پساب‌های صنعتی یکی از مهمترین آلاینده‌های محیط زیستی است، افزود: طی تحقیقاتی که در پژوهشگاه ما صورت گرفته است، محققان این پژوهشگاه موفق به حذف آلاینده‌ها از پساب‌های صنعتی شده‌اند.

هادوی با اشاره به همکاری پژوهشگاه مواد و انرژی با شهرک صنعتی اشتهارد در حذف آلاینده‌های صنعتی گفت: پژوهشگاه مواد و انرژی برای شناسایی و تفکیک پساب‌های خطرناک از دیگر پساب‌ها همکاری خود را با شهرک صنعتی اشتهارد آغاز کرده است و خنثی‌سازی آثار آلاینده‌های صنعتی در واحدهای تولیدی شهرک صنعتی اشتهارد به کاهش مشکلات زیست‌محیطی نیز کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا،وی اضافه کرد: این پژوهشگاه همچنین می‌تواند در ساخت حسگرهایی که در زمینه خاک کاربرد دارند، با موسسه تحقیقات خاک و آب همکاری کند.

بر اساس این گزارش، در این نشست مقرر شد تفاهم‌نامه همکاری متقابل بین پژوهشگاه مواد و انرژی و موسسه تحقیقات خاک و آب کشور به زودی منعقد شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل