حل مشکلات کشور جز از راه علم امکان پذیر نیست

سینا پرس : غلامعلی منتظری روز چهارشنبه در چهارمین جشنواره منطقه ای رویش کویر در دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه راه توسعه کشور توجه به علم و دانش است اظهار داشت: تجربه بیش از 100 ساله در کشور و وابستگی به منابع زیر زمینی نشان داده است که باید برای توسعه به سمتی حرکت کنیم که از توانمندی نیروهای خلاق و خرد ورز خردمندان بیشترین بهره گرفت.
وی با بیان اینکه این چرخش بینش و رفتن به سمت استفاده از خرد ورزی برخلاف تصور برخی افراد راه ساده ای نیست گفت: کشور هم اینک در وضعیتی اداره می شود که حدود 14 میلیون دانش آموز و بیش از پنج میلیون دانشجو در آن در حال تحصیل هستند اما مشکلات کشور کم نیست.
وی افزود: با وجود اینکه هم اکنون حدود 25 درصد جامعه در حوزه علم و 30 درصد دیگر نیز به نوعی به این حوزه ارتباط دارند اما کشوری دانش بنیان و دانش پایه نداریم.
وی تصریح کرد: برای گسترش این فضا راه طولانی در پیش داریم زیرا ما در طول یک قرن اخیر نتوانستیم گام های موثری برداریم هرچند تلاش های گسترده ای در این مدت صورت گرفته است.
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: توجه به نیروهای جوان و خردورز باید از این پس در اولویت قرار گیرد که خوشبختانه از این نظر منابع انسانی خوبی را در اختیار داریم.
منتظری تصریح کرد: رویکرد اصلی کشور حرکت به سمت ایجاد نهادهای دانش بنیان است به طوری که در مدت بیش از یک دهه اخیر تمامی مسئولان به ویژه رهبر معظم انقلاب تمام نگاه ها را به این سمت معطوف کرده اند.
وی افزود: برگزاری جشنواره رویش در راستای ترویج فرهنگ حرکت به سمت نهادهای دانش بنیان و بهره گیری جوانان جامعه از دانش انجام شده است. 
وی تاکید کرد: تلاش بنیاد ملی نخبگان و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری به این سمت است تا فضای توجه به علم و تقاضا به علم را در کشور گسترش دهند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه بهترین اختراعات در جهان از سوی نهادها صورت می پذیرد براین اساس ما در گام نخست شناسایی خلاقیت فردی و در گام بعدی برای ایجاد نوآوری های بزرگ هدایت این افراد به سمت تشکیل شرکت های نوبنیان را مدنظر قرار داده ایم.
وی با بیان اینکه این بنیاد حمایت جدی از نخبگان کشور را در دستور کار دارد گفت: برای شکوفایی خلاقیت های فردی افراد و سوق دادن آنان به راه اندازی شرکت های دانش بنیان پیش بینی می شود راهی حدود 15 ساله را باید طی کنیم.
وی تاکید کرد: با توجه به قابلیت های فراوان علمی باید دستگاه های مختلف به علم احساس نیاز کنند و تقاضاها در این حوزه در کشور افزایش یابد همانطور که در طول هشت سال دفاع مقدس نیاز به علم سبب اثرات مطلوب در آن دوره شد.
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان گفت: هم اکنون بزرگترین طرح بنیاد نخبگان در آموزش و پرورش با هدف شناسایی استعدادهای برتر در هشت حوزه علوم، ریاضی، موسیقی، کلامی، اجتماعی و غیره در حال انجام است.
وی ادامه داد: در مدت اجرای این طرح از سال گذشته تاکنون 400 هزار دانش آموز زیرپوشش این طرح قرار گرفته اند به طوری که بر اساس آمارهای اولیه نتایج این طرح مطلوب گزارش شده است.
وی افزود: بر اساس آمارها در استان سیستان وبلوچستان بالاترین میزان استعدادهای افراد در حوزه اجتماعی گزارش شده که با توجه به اهمیت این حوزه این نتایج بسیار مطلوب است.
وی افزود: بنیاد نخبگان در بالاترین رده ها در حال سرمایه گذاری است به طوری که مجموعه هدف مورد نظر این بنیاد یک درصد بالای جامعه است که سهم بسیاری از این یک درصد نیز دانشگاه ها است بر این اساس این نهاد توجه جدی به مراکز آموزش عالی دارد.
رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این جشنواره با بیان اینکه صنعت و دانشگاه دوبال توسعه بحساب می آیند گفت: در انقلاب دانایی که از نیمه دوم قرن بیستم به وقوع پیوست و سبب تحولات بزرگ در جهان شد دو ویژگی دانایی محور و علم محور مدنظر قرار گرفته بود.
علیرضا بندانی افزود: براین اساس می توان گفت ملتی که مولد نباشد بقا، امنیت و اقتدارش در خطر است و هرگز به توسعه نمی رسد.
وی تاکید کرد: مسیر توسعه کشورها تنها از راه علم و دانش امکان پذیر است زیرا هر کشوری که در آن علم و عمل با هم همراه باشد بیکاری کمتر و اشتغالزایی بیشتر است.
وی با بیان اینکه میزان توسعه یافتگی کشورها را می توان از هم تنیدگی علم و عمل آنها ارزیابی کرد گفت: امروزه براثر تحولات ایجاد شده در جامعه، جوانان را دیگر نمی توان با برداشت های سنتی «نپخته» دانست بلکه آنان را منشا خلاقیت و ثروت باید دانست.
وی افزود: بر این اساس ضروری است به جوانان راه های تبدیل علم به ثروت را بیاموزیم.
رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت های بالای این استان از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می توان هریک از این سرمایه ها را به سرمایه اقتصادی تبدیل کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا