چرا دوره سرماخوردگی طولانی شده؟

اغلب افراد از طولانی شدن بیماری شکایت دارند. حال این پرسش مطرح می‌شود که دلیل طولانی شدن سرماخوردگی چیست ؟آیا داروها  نسبت به سابق بی اثر شده‌اند یا ویروس‌ها مقاوم تر از گذشته‌اند؟متخصصان معتقدند بیشتر سرماخوردگی‌ها در عرض یک هفته پس از درمان بهبود می‌یابند و اگر مدت زمان آن طولانی شود مراجعه به متخصص جهت بررسی بیماری ضرورت پیدا می‌کند.

دکترعباس تحصیلی، متخصص داخلی در این خصوص گفت: ویروسهای متفاوتی در بروزآنفولانزا نقش دارند که هر ویروس به نوعی از درمان پاسخ می‌دهد. از طرفی وخامت بیماری تحت تأثیر دو عامل قرار دارد. مورد اول مقاوم بودن ویروس به درمان است و دیگری مزاج ضعیف فرد مبتلا است.لازم به ذکر است که یک ویروس مشخص در یک فرد عادی ممکن است مشکلی ایجاد نکند ولی همین ویروس در افرادیکه ضعف مزاج دارند ، بطور نمونه کسانیکه پیوند انجام دادن و یا نقص ایمنی دارند ممکن است حتی منجر به مرگ شود.از طرفی نوع ویروس آنفولانزا اگر شدید باشد موجب مرگ صدها نفر می‌شود و نمونه آن در چند سال گذشته از طریق آنفولانزای پرندگان باعث مرگ ومیر عده زیادی شد.

توصیه ما به پزشکان است که از تجویز نامناسب دارو و آنتی بیوتیکهای قوی بیمارستانی به اشخاص خودداری کنند

تجویز نامناسب دارو

دکترتحصیلی ضمن بیان این نکته که در درمان سرماخوردگی  الزاما نیاز به تجویز آنتی بیوتیک نیست افزود: اشتباه دیگری در درمان سرماخوردگی توسط پزشکان ما صورت می‌گیرد،تجویز داروهای حاوی کورتون است.این اقدام به سرعت بیمار را درمان می‌کند لیکن عوارض بسیار خطرناک و کشنده‌ای دارد و برخی از پزشکان به دلیل اینکه می‌خواهند بیماران را متقاعد کنند که در درمان موفق هستند بدون توجه به عوارض این داروها اقدام به تجویز آنها می‌کنند.

مصرف سیگار سرماخوردگی را طولانی می‌کند

اگر بیمار مبتلا به سرماخوردگی مشکلات دیگری نظیر برونشیت مزمن، کهولت سن، مصرف سیگاروپیوند کلیه را داشته باشد،قطعا دوران بهبودی طولانی تری نسبت به افراد سالم داشته و عوارض بیشتری را تجربه خواهند کرد. این افراد  معمولا ممکن است دچارعفونتهای ثانویه و مرضی دیگری نظیر سینوزیت،ذات الریه وسایر بیماریها بشوند که قطعا برای درمان این بیماران تجویز آنتی بیوتیک ضرورت می‌یابد.

دلیل دیگری که باعث شده اخیرا سرماخوردگیها طولانی تر شوند بالاتر رفتن متوسط سن نسبت به گذشته است وبیمارانی که سن بالاتری دارند این روزها بیشتر هستند .بطوریکه تعداد افراد مسن بیشتر شده است وطبیعی است که سرماخوردگی در افراد مسن خطرات بیشتری ایجاد می‌کند.

سرماخوردگی منجر به برونشیت می‌شود

این استاد دانشگاه انتظامی عنوان کرد: اغلب سرماخوردگی‌ها  منشاء ویروسی داشته و سپس با عفونت میکروبی همراه  می‌شوند. معمولا برونشیتهای مزمن در افراد مسن و سیگاری بوجود می‌آیند. هرگاه سرماخوردگی فرد طولانی شود نوعی برونشیت ایجاد می‌کند. برونشیت زمانی ایجاد می‌شود که فرد در ماه بیش از دوبار ویا در سال بیش از دو ماه خلط چرکی داشته باشد.این فرد مستعد به دریافت عفونتهای مختلف است.از جمله اینکه یک سرماخوردگی ساده در او با یک عفونت میکروبی تشدید می‌شود.

افرادیکه نارسایی قلبی دارند نیز به دلیل پرخون بودن ریه مستعد به بیماریهای عفونی هستند وسرماخوردگیهای طولانی مدت دارند ،به جز این موارد اگر سرماخوردگی در یک فرد عادی بیش از یک هفته طول بکشد نیاز به بررسی‌های دقیق تر دارد.

 سینوزیت بیماری را تشدید می‌کند

دکترتحصیلی ضمن اشاره به نقش سینوزیت درتشدید بیماری سرماخوردگی گفت: در زمان سرماخوردگی به علت تورم راه ارتباطی مجرای سینوس بسته می‌شود و در این زمان ترشحات در سینوسها بیشتر تجمع می‌یابند و فرد مستعد به سینوزیت می‌شود. بنابراین سینوزیت یک عارضه مهم در سرماخوردگی است و به تشدید آن کمک می‌کند. از آنجا که تمامی راههای تنفسی به یکدیگر متصل هستند این امر باعث بروز بیشتر مشکلات بیمار خواهد شد.

وی در انتها تصریح کرد: افرادیکه مزاج ضعیف دارند مانند بیماران قلبی ،ریوی و دیابتی‌ها در مکانهایی که اجتماع زیادی در آن حضور دارند تردد نکنند به دلیل اینکه امکان وجود انواع مختلف ویروس در این فضاها وجود دارد .استفاده از واکسن آنفولانزا در این افراد و افرادیکه در سنین سالمندی قرار دارند بسیار موثر است وتوصیه می‌شود نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

وی افزود: توصیه دیگر ما به پزشکان است که از تجویز نامناسب دارو و آنتی بیوتیکهای قوی بیمارستانی به اشخاص خودداری کنند زیرا اغلب سرماخوردگیها با تجویز داروهای خوراکی درمان می‌شوند. اگر بیمار با نشانه هایی نظیر نارسایی تنفسی،کبودی وتب بالا مراجعه کرد که امکان ارزیابی سرپایی او نبود بهتر است به بخشهای بستری معرفی شود،مضاف بر اینکه سابقه بیماریهای قلبی،دیابتی و تنفسی هم داشته باشد.و درآخر اینکه اگر بیماری سرماخوردگی در فردی بیش از یک هفته طول کشید ممکن است نیاز به بررسی دقیق داشته باشد، زیرا در مواردی این مساله نشان از یک بیماری مهم زمینه ای می‌دهد. بطور مثال سرفه متناوب و بی دلیل حتی ممکن است نشانه ای از سرطان ریه باشد که در سایه سرماخوردگی پنهان شده است.از این رو بررسی دقیق بیماران ضرورت دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا