نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پرورش زنبور عسل از عصر نوسنگی آغاز شده است

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود در تلاش هستند تا پیشینه زنبور داری و پرورش و نگهداری از این حشره مفید را توسط انسان تعیین کرده و مطالعه کنند . بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، پژوهشگران برای دستیابی به این هدف اقدام به آنالیز شیمیائی و نمونه برداری از سفالینه های به دست آمده از سایت های مختلف باستانی متعلق به عصر نوسنگی در سراسر اروپا کرده و مشاهده کردند که در بیش از یک صد و پنجاه نمونه از این سفالینه ها آثار موم طبیعی زنبور عسل وجود دارد .

بر اساس این شواهد می توان به طور مسلم ادعا کرد که همزمان با آغاز دوران نوسنگی که مقارن با یکجا نشینی و شروع کشاورزی بود ، انسان ها نسبت به پرورش زنبور نیز اقدام می کردند .

گفتنی است دانشمندان پیش از این با توجه به تصاویر باقی مانده روی برخی از صخره های پیش از تاریخی و همچنین نقوش دیواری کشیده شده روی مقابر و آثار تاریخی متعلق به مصر باستان از اهلی شدن زنبور توسط انسان در روزگاران کهن خبر داشتند اما تا کنون هیچ سند قطعی قابل تاریخ گذاری در این رابطه کشف نشده بود . در حقیقت بر اساس این شواهد می توان به طور مسلم ادعا کرد که همزمان با آغاز دوران نوسنگی که مقارن با یکجا نشینی و شروع کشاورزی بود ، انسان ها نسبت به پرورش زنبور نیز اقدام می کردند .

در همین رابطه ریچارد اورشد Richard Evershed از پژوهشگران واحد ژئو شیمی ارگانیک  دانشگاه بریستول University of Bristol’s Organic Geochemistry Unit اعلام کرد : " در پی مطالعات انجام شده توسط این تیم تحقیقاتی ، نخستین شواهد و مدارک قطعی و غیر قابل تردید درباره پرورش زنبور عسل به دست آمد . ما در این مطالعات بر اساس یافته های شیمیائی باقی مانده از دوران نوسنگی توانستیم این موضوع را اثبات کنیم . این مساله نقش مهمی در شناخت شرایط اقتصادی ، اهلی کردن حیوانات و تاریخچه کشاورزی توسط انسان ایفا کرده و تاریخ اهلی کردن زنبور عسل را به زمانی بسیار عقب تر از آن چه تا کنون تصور می شد ، باز می گرداند .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل