شرق اصفهان به پارک کویری تبدیل می شود

 محمدحسین شاملی روز سه شنبه در مراسم آغاز طرح بیابان زدایی 10 هزار هکتاری شرق اصفهان در منطقه سگزی اظهار کرد: با انجام طرح بیابان زدایی در شرق اصفهان ضمن تولید یک تن اکسیژن در هر هکتار از انتشار 68 تن ریزگرد، چهار تن کربن و فرسایش خاک نیز جلوگیری می شود.
وی خاطرنشان کرد: 200 هزار از 600 هزار اصله نهال مورد نیاز برای بیابان زدایی شرق اصفهان به روش ریشه ای و 400 هزار اصله به روش گلدانی کشت می شود.
شاملی ادامه داد: در دهه های گذشته منطقه 'سگزی' مرغزار بود، اما مشکلات زیست محیطی آن را به بیابان تبدیل کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: امیدواریم تا پایان دولت تدبیر و امید مشکل گرد و غبار و فرسایش خاک مناطق شرق اصفهان به اتمام برسد.
وی تصریح کرد: منطقه سگزی در شرق اصفهان به ایستگاه اندازه گیری فرسایش نیاز دارد و امیدواریم این ایستگاه بزودی راه اندازی شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه توسعه بیابان در کل دنیا رکورد شکسته است، افزود: پنج میلیون هکتار از زمین های استان اصفهان آمادگی فرسایش و خشکسالی دارد.
وی با اشاره به 78 مصوبه در باره بیابان زدایی و مقابله با فرسایش خاک گفت: در تیر سالجاری طرح بیابان زدایی مصوب شد و بر مبنای آن باید 14 هزار هکتار نهالکاری شود که 10 هزار هکتار آن در سگزی و چهار هزار هکتار آن در منطقه انارک خواهد بود.
شاملی با اشاره به تاکید استاندار اصفهان در باره بیابان زدایی تصریح کرد: این طرح بطور جهادی و با مشارکت سازمان های مردم نهاد و جهاد کشاورزی به سرانجام خواهد رسید.
طرح بیابان زدایی 10 هزار هکتاری شرق اصفهان با مشارکت نهادهایی شامل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، جهاد سازندگی، سازمان های مردم نهاد و اداره کل محیط زیست اجرا می شود.
این طرح قرار است تا پایان سال 96 منطقه وسیعی از شرق اصفهان را پوشش داده و از فرسایش خاک و پدیده گرد و غبار جلوگیری کند.
آبیاری این مناطق بوسیله پساب صنعتی تامین می شود و میزان آبیاری آن حدود یکسال خواهد بود و پس از آن پوشش گیاهی بطور طبیعی آب خود را تامین می کند.
وقوع توفان های مکرر و ایجاد گرد و غبار معلق در هوا در سال های گذشته خسارت زیادی به مناطقی از شرق اصفهان از جمله مناطق شهری وارد کرده است.
این نوع پوشش گیاهی از نوع تاغ و قره داغ است و نوع کشت آن بصورت قطعه ای است و 10 هزار هکتار به قطعات یکصد هکتاری تقسیم و نهال ها در آنها کاشت می شود.
در این مراسم چند اصله نهال توسط استاندار اصفهان در این منطقه کاشته شد.
بر اساس اعلام کارشناسان منابع طبیعی اصفهان، وسعت بیابان های ایران 20درصد مساحت کشور است در حالی که این رقم در استان اصفهان به 30 درصد می رسد. 
به گزارش ایرنا،بیابان های اصفهان بیشتر در نیمه شرقی این استان قرار دارد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا