نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سدهای احداث شده در عراق و ترکیه موجب ورود ریزگردها به ایران شده است

پروفسور گودرز احمدی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه شانزدهمین کنفرانس ملی دینامیک شاره ها که در دانشکده علوم دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، افزود: احداث سد موجب می شود که مسیر رودخانه ها تغییر کرده و در نتیجه خاک رطوبت خود را از دست بدهد.
وی اظهار کرد: ریزگردها در همه جا هست و از دیرباز در بیابان های عراق و عربستان وجود داشته است.
وی ادامه داد: از 10 سال گذشته تاکنون پای ریزگردها به کشور ما باز شده و هنگامی که این گرد و خاک از زمین بلند شود دیگر نمی توان به سادگی با آن مقابله کرد.
به گفته احمدی، تاکنون مطالعات علمی در این خصوص توسط برخی استادان از جمله دکتر سهراب پور استاد دانشگاه شریف و یا توسط برخی از کارشناسان هواشناسی انجام شده است.
وی یادآور شد: در 10 سال گذشته به دلیل رطوبت خاک چنین معضلی وجود نداشت و امید است که برگزاری چنین کنفرانسی راهکاری برای مقابله با این معضل پیدا کند.
استاد دانشگاه کلارکسون آمریکا اظهار کرد: باد می تواند ریزگرد را کیلومترها به پرواز در آورد و در کشورهای توسعه یافته قبل از هر اقدامی سعی می شود که به محیط زیست صدمه ای وارد نشود.
احمدی، مالچ پاشی بیابان های عراق را کاری مقطعی عنوان کرد و افزود: ریزگردها تهدیدی برای سلامت انسان هاست و امراض ریوی را به دنبال خواهد داشت. 
شانزدهمین کنفرانس ملی 'دینامیک شاره ها' با رویکرد بررسی بحران زیست محیطی ریزگردها روز سه شنبه به میزبانی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه رازی کرمانشاه آغاز شد.
دینامیک شاره ها در واقع همان مکانیک سیالات بوده که برای دانشجویان و متخصصان این حوزه بسیار شناخته شده است.
هر آنچه که توان جاری شدن همانند مایع و گاز را داشته باشد شاره نام دارد و کنفرانس دینامیک شاره ها به تمام موضوعاتی می پردازد که با شاره در ارتباط است.به گزارش ایرنا این کنفرانس به مدت سه روز ادامه دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل