سیاست های دولت درحفظ محیط زیست باید براساس منویات مقام معظم رهبری باشد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، امروز – سه شنبه – در نامه ای به روسای قوا، سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.
ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی از جمله محورهای ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
سید محمد مجابی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود یک سال و نیم گذشته با دستور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ دبیر این مجمع کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت.
وی اظهار کرد: از آنجا که اصل پنجاهم قانون اساسی مربوط به اجرای مسایل محیط زیستی است، باید حد فاصل حقوق اساسی، قوانین و برنامه های عادی و سیاست های کلی آن ابلاغ می شد که این سیاست ها بر اساس اصل 110 قانون اساسی از اختیارات مقام معظم رهبری است.
وی ادامه داد: براین اساس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام اولین دستور کار خود را تهیه پیش نویس این سیاست ها تعیین کرد تا بر اساس آن بتواند سیاست های کلی را آماده کند.
مجابی افزود: برای طی کردن این مراحل کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور اعضای مختلف از جمله قوه قضاییه، مقننه، مجریه، مجموعه نظامی کشور ، اعضای علمی و تشکل های زیست محیطی تشکیل جلسه داد و از تمام اعضا نظرخواهی کرد ، پیشنهادات در حوزه های مختلف را آماده کرد که در قالب سیاست های کلی به تصویب رسید و بعد در جلسات متعدد در کمیته مطرح و به تصویب دبیرخانه مجمع و بعد کمیسیون مجمع و سپس در صحن علنی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت موضوع مبنی بر اینکه سیاست های نظام توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می شود ، گردش کار به ایشان تقدیم شد و امروز – سه شنبه 26 آبان – مقام معظم رهبری این سیاست ها را در 15 ماده ابلاغ کردند.
وی با بیان اینکه اثر سیاست های کلی در چندین برنامه است تاکید کرد: از آنجایی که باید این سیاست ها بدون برخورد سلیقه ای مورد توجه قرار گیرد، تاثیر دوره اول آن بیش از یک برنامه پنج ساله خواهد بود و اهمیت مسایل را در راستای هم جهت بودن نشان می دهد.
مجابی افزود: در سیاست های ابلاغی مباحث مهمی همچون ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیط زیستی ، ایجاد مالیات و عوارض محیط زیستی ، مشارکت آحاد مردم و نهادهای مروی برای حفط محیط زیست آمده است.
وی اظهار کرد: آنچه که در پیش نویس و تدوین این سیاست ها اهمیت دارد برخورد جدی دولت و قوای دیگر با تخریب کنندگان محیط زیست است به طوری که در پیش نویس تهیه شده نظر تمام ارکان مختلف دولت در این زمینه اخذ شده است.
مجابی گفت: آنچه موجب خوشحالی است این است که این سیاست ها قبل از سالگرد سخنان مقام معظم رهبری در 17 اسفند 93 که مطالعات محیط زیستی بود، ابلاغ شد.
وی افزود: در دنیای امروز بحث محیط زیست یکی از اصلی ترین نقاط مشترک بین جامعه جهانی است و به عنوان نسل سوم حقوق بشر مورد توجه جامعه جهانی است و قطعا کشور ما با توجه به اینکه دارای مشکلات محیط زیست زیادی است باید بر اساس این سیاست ها پیش رود واصلاحات لازم را در بهبود محیط زیست به عمل آورد.
مجابی گفت: با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه کشور در حال تدوین است قطعا این سیاست ها اثر بسیار چشمگیری در برنامه خواهد داشت و امیدواریم اثر سیاست های کلی محیط زیست در لایحه تنظیمی دولت در خصوص برنامه ششم توسعه به تمام ارکان کشور بر گردد.
وی تاکید کرد: در دومین بند سیاست های کلی محیط زیست به کیفیت کلی مدیریت و اینکه محیط زیست باید یک مدیریت سیستمی داشته باشد؛ توجه دارد، برای اینکه این سیاست ها آماده شود ابتدا مطالعه جدی صورت گرفت که در آن چالش های موجود در محیط زیست کشور و وضعیت فعلی محیط زیست احصا شد، نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها مورد بررسی قرارگرفت و بر اساس آن سیاست های کلی تهیه شد.
مجابی گفت: کنار هم بودن نهادهای مختلف برای حفظ محیط زیست یکی از اصولی ترین اقداماتی است که در آن دیده شده چون تا به امروز سیاست های کلی در زمینه محیط زیست تهیه و ابلاغ نشده بود و برای اولین بار است که این سیاست ها تهیه و ابلاغ شده است.
وی تاکید کرد: بنابراین بر این اساس تمام ارکان نظام برای اجرای منویات مقام معظم رهبری می توانند برای حفظ محیط زیست کشور اقدامات اساسی انجام دهند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا