نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی ژنوم میتوکندری مومیایی طبیعی 500 ساله

آنتونیو سالاس الاکسورگا (Antonio Salas Ellacuriaga) و فدریکو مارتنون تورس (Federico Martinon Torres) از دانشگاه سانتیاگو دی کامپوستلا (University of Santiago de Compostela) در اسپانیا با سرپرستی یک تیم تحقیقاتی به مطالعه و بررسی ژنوم میتوکندری مومیایی طبیعی یخ زده ای  به نام پسر آکونکاگوا (Aconcagua boy) ، که در  آرژانتین کشف شده بود ،  پرداختند .

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، مومیایی آکونکاگوا ، بقایای جسد یخ زده پسر هفت ساله ای است که در کوه های آکونکاگوا واقع در مرز آرژانتین و شیلی ، در سال 1985 میلادی توسط کوهنوردان کشف شده است . این پسر که از مردمان اینکاها بوده با تشریفات مذهبی در حدود پانصد سال پیش کشته شده و بدنش در هوای سرد کوه آکونکاگوا به طور طبیعی مومیایی شده است.

دانشمندان موفق شدند تا نمونه آلوده نشده بافت ریه این پسر را استخراج کنند و از بررسی ها و تجزیه و تحلیل ابن بافت دریافتند که او از زیر گروه ناشناخته اصل ژنتیکی متنوع C1B بوده که تاریخ آن به نخستین سرخ پوستان پالئو (Paleoinidans) ، یعنی  نخستین مهاجرانی که از آسیا وارد قاره امریکا شدند ، بوده و به بیش از 18 هزار سال پیش ، باز می گردد.

دانشمندان موفق شدند تا نمونه آلوده نشده بافت ریه این پسر را استخراج کنند و از بررسی ها و تجزیه و تحلیل ابن بافت دریافتند که او از زیر گروه ناشناخته اصل ژنتیکی متنوع C1B بوده که تاریخ آن به نخستین سرخ پوستان پالئو (Paleoinidans) ، یعنی نخستین مهاجرانی که از آسیا وارد قاره امریکا شدند ، بوده و به بیش از 18 هزار سال پیش ، باز می گردد.

با توجه به یکی از گزارش های علمی ، این تیم تحقیقاتی زیر گروه ناشناس C1B را که تصور می شد به مردمان رشته کوه های آند در حدود چهارده هزار سال پیش باز می گردد ، بر چسب زدند و به بررسی و مطالعه آن پرداختند . بررسی پایگاه داده های ژنتیکی چهار فرد شناخته شده گروه C1bi نشان می دهد که سه نمونه از آن ها از انسان های مدرن که در پرو و بولیوی زندگی می کردند ، تعلق دارد  . نمونه چهارم متعلق به امپراتوری باستانی واری (Wari Empire) که قبلا تاریخ گذاری شده ، است .

آندرس مورنو استرادا (Andrés Moreno-Estrada) پژوهشگر و متخصص ژنتیک جمعیت در مرکز تنوع زیستی آزمایشگاه ملی ژنومیکس مکزیک (Mexico’s National Laboratory of Genomics) در این مورد به تحقیق پرداخته و نتیج یافته های وی نشان می دهد که این تنوع ژنتیکی که در حال حاضر کمیاب است ، پیش از این در میان اروپائیان رایج بود .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل