تصویری از پلوتو که دنیا را بهت زده کرد

به تازگی تصاویر حیرت انگیزی از پلوتو توسط کاوشگر «افق های نو» ثبت و راهی زمین شده است که دانشمندان ناسا را بهت زده کرده تا جایی که گفته می شود اطلاعاتی که از این تصاویر به دست آمده در نوع خود بی سابقه است.

درحالی که این کاوشگر از کنار سیاره کوتوله پلوتو عبور کرده و به لبه خارجی منظومه شمسی وارد می شود، تصاویر تازه ای از این جرم فضایی تهیه و راهی زمین می کند که شاید دانشمندان علوم فضایی حتی در خوابشان هم آنها را تجسم نمی کردند.

در یکی از این تصاویر عوارض فیزیکی در سطح پلوتو دیده می شود که هنوز دانشمندان نتوانسته اند توضیح روشنی درباره آنها ارایه کنند.

یکی از مهمترین نکات بحث برانگیز در این تصویر خاص مربوط به لوب بزرگی می شود که به شکل قلب بوده و در قسمت غربی سیاره کوتوله پلوتو واقع شده است. دانشمندان عنوان Sputnik Planum را برای این لوب برگزیده اند.

یکی از مهمترین نکات بحث برانگیز در این تصویر خاص مربوط به لوب بزرگی می شود که به شکل قلب بوده و در قسمت غربی سیاره کوتوله پلوتو واقع شده است. دانشمندان عنوان Sputnik Planum را برای این لوب برگزیده اند.

نکته سؤال برانگیزی که درخصوص این بخش از پلوتو وجود دارد این است که آثاری از وجود حفره های کوچک و بزرگ در آن دیده نمی شود حال آنکه بخش های دیگری از این جرم فضایی متأثر از برخوردهای شهاب سنگی است که به شکل گیری این حفره ها منجر شده است.

دانشمندان ناسا بر این باورند که این بخش از پلوتو احتمالا عمر چندانی نداشته و به همین دلیل صاف و عاری از حفره های رایج در سطح سایر اجرام منظومه شمسی دیده می شود.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که عمر این بخش از پلوتو تنها 10 میلیون سال است حال آنکه عمر منظومه شمسی چیزی درحدود 4.5 میلیارد سال است که در مقایسه با آن رقمی بسیار کوچک به حساب می آید.

اکنون دانشمندان به این باور رسیده اند که سطح پلوتو قابلیت ایجاد تغییرات ناشی از فعل و انفعالات گرمایی را دارد که می تواند سطح خود را به این ترتیب متحول کند.