نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اثر مثبت کاهش اضطراب بر آسم

محققان در طی پژوهش های خود دریافته اند که کاهش اضطراب می تواند منجر به مدیریت بهتر شرایط تنفسی در بیماران مبتلا به آسم شود. این یافته ها حاکی از این هستند که زمانی که افراد مبتلا به بیماری اسم در شرایط استرس زا قرار می گیرند، بیماری آنها شدید تر و خطرناک تر می شود زیرا در چنین شرایطی امکان کنترل آسم برای بیماران سخت تر می شود. به این ترتیب می توان دریافت که به سادگی و با پرهیز از استرس و اضطراب می توان به بهبود این بیماری کمک شایانی کرد.

همان طور که انتظار می رفت افرادی که حساسیت اضطرابی بیش تری داشتند نه تنها در طول آزمایش مبتلا به استرس بیش تر شدند بلکه علائم آسم در آنها بیش تر بوده و کارکرد ریه آنها نیز نسبت به سایرین کمتر بود.

آلیسون مک لیش از دانشگاه سین سیناتی آمریکا و یکی از محققان این تحقیق در این باره بیان کرد: «حساسیت اضطرابی نه تنها به توضیح چرایی اختلالات اضطرابی می پردازد بلکه می تواند ارتباط میان اضطراب و نتایج ضعیف تر آسم را نیز مشخص کند.»

حساسیت اضطرابی به مفهوم ساده تر در واقع همان ترسیدن از یک عامل ایجاد ترس است که به صورت مزمن موجب عذاب فرد می شود. محققان برای انجام این تحقیق از یک صد و یک دانشجوی مبتلا به بیماری آسم این دانشگاه استفاده کردند. در این آزمایش از شرکت کنندگان درخواست شد که از طریق نی بسیار باریکی به اندازه نی قهوه به تنفس بپردازند. هدف از انجام این کار نیز شبیه سازی علائم آسم بود.

همان طور که انتظار می رفت افرادی که حساسیت اضطرابی بیش تری داشتند نه تنها در طول آزمایش مبتلا به استرس بیش تر شدند بلکه علائم آسم در آنها بیش تر بوده و کارکرد ریه آنها نیز نسبت به سایرین کمتر بود. محققان در نتیجه این تحقیق برای کاهش اضطراب بیماران مبتلا به آسم مداخلاتی را برای کاهش حساسیت اضطرابی پیشنهاد کردند.

مترجم: آناهیتا عیوض خانی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل