ابتکار: حقوق نسل های آینده در مسیر توسعه، پایمال نشود

 معصومه ابتکار، عصر دوشنبه در نشست شورای اداری استان فارس در شیراز، با اشاره به اینکه در توسعه پایدار باید عدالت را فرا انسانی ببینیم افزود: ما در مقابل نسل های آینده مسئول هستیم و نباید بگوییم که ما کار خود را می کنیم و نسل آینده هم خودشان می دانند.
وی، ضمن تاکید بر لزوم استفاده صحیح از ظرفیت ها و امکانات برای توسعه پایدار بیان کرد: تاکید و توجه ویژه ای که امروز به مساله حفظ محیط زیست در کشور می شود یک فرصت کم نظیر است که در دولت یازدهم فراهم شده و باید از آن بهره گیریم.
ابتکار، چالش های اقتصادی فراروی دولت در این دوره را بسیار جدی دانست و ادامه داد: امروز تحت تاثیر آسیب های زیست محیطی و اتفاقاتی که در اثر بی توجهی به این حوزه رخ داده، در شاخص های اقتصادی و اجتماعی در خطر آسیب دیدن هستیم.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: مردم باید زندگی سالم و شاداب داشته باشند و در محیط های سالم زندگی کنند که تمام اینها از اهداف توسعه پایدار است و ما نیز بر برای تحقق آن تلاش می کنیم.
ابتکار گفت: اگر در برخی از مواقع از فعالیت اقتصادی و یا عمرانی با هدف رعایت مصالح زیست محیطی جلوگیری می کنیم به این دلیل است که تمام کشور تبدیل به بیابان نشود.
این مقام مسئول افزود: این سختگیری ها برای کند کردن روند توسعه نیست بلکه برای حفظ طبیعت و محیط زیست است، چرا که دنیا به این نتیجه رسیده که زوال طبیعت یعنی زوال انسان.
وی ادامه داد: امروز میزان بهره کشی از زمین به حدی است که هر یک سال که می گذرد زمین یک و نیم سال نیاز دارد تا خود را جبران کند.
ابتکار، ضمن تاکید بر لزوم انجام ارزیابی زیست محیطی برای پروژه های بزرگ افزود: پروژه های بزرگ عمرانی کشور باید در مرحله امکان سنجی مورد ارزیابی زیست محیطی نیز قرار گیرند.
وی بیان کرد: هر طرح و برنامه باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و آثار آن بر محیط زیست و مردم بررسی شود و اگر آثاری به دنبال داشت برای اصلاح آنها اقدام شود و اگر آثار بسیار شدید بود از اجرا و پیاده سازی آن طرح و برنامه صرف نظر شود.
وی، با اشاره به اینکه امروز اتکای ما در اقتصاد بیشتر به منابع پایه است افزود: اقتصادی می تواند مقاومتی باشد که خود را از اتکا به منابع پایه کاملا جدا کند و به سمت خلاقیت و فناوری های نوین برود.
به گزارش ایرنا , ابتکار افزود: کشاورزی استان فارس نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد اما با کدام ظرفیت زیستی، به نظر می رسد با توجه به سفره های آب زیرزمینی، مبنا در کشاورزی باید ظرفیت زیستی باشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا