تحقیقات نوین درباره نا امیدی و افسردگی

نظریه جایگاه اجتماعی نظریه ای در مورد افسردگی و رفتارهای منجر به خودكشی است. الگوی نظریه مذكور احساس شكست و احساس ناكامی در حیوانات است؛ كه درنهایت منجر به افسردگی آنها می شود. بر این اساس، گیلبرت و آلن (1998) پرسشنامه ای را برای سنجش احساس شكست ابداع کرده اند

محققان نتیجه گیری کردند که مقیاس احساس شكست از روایی و پایایی مناسبی در میان دانشجویان ایرانی برخوردار است..

پژوهشی که به تازگی توسط محققان ایرانی انجام شده است، به منظور هنجار یابی اكتشافی پرسشنامه احساس شكست و بررسی روایی و پایایی آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه انجام شده است. نمونه ای مشتمل بر 306 نفر (102 مرد و 204 زن) از دانشجویان به روش تصادفی انتخاب شدند.

تحلیل عاملی اكتشافی با چرخش واریماكس به كار گرفته شد؛ همچنین به منظور محاسبه روایی هم گرا از پرسشنامه های نا امیدی و افسردگی بك استفاده شد. اگرچه نسخه اصلی پرسشنامه بدون خرده مقیاس است، پژوهش حاضر وجود سه عامل به نام های «احساس ركود»، «احساس بازندگی» و «احساس رضایت مندی» را نشان می دهد.

درمجموع این سه عامل قادر به تبیین حدود 63% از واریانس كل هستند. ضریب پایایی روش آلفای كرونباخ برای كل آزمودنی ها 91/ 0، در جامعه زنان 91/ 0 و مردان 92/ 0 به دست آمد. هم چنین هم بستگی بالایی بین پرسشنامه های نا امیدی و افسردگی بك با پرسشنامه احساس شكست و نیز سه خرده مقیاس آن به دست آمد.

به این ترتیب و بر اساس نتایج پژوهش، محققان نتیجه گیری کردند که مقیاس احساس شكست از روایی و پایایی مناسبی در میان دانشجویان ایرانی برخوردار است.

منبع: مهدیه ترصفی، سید محمد كلانتر كوشه كلانتر كوشه، دیوید لستر، 1394، هنجار یابی پرسشنامه احساس شكست و ارتباطش با نا امیدی و افسردگی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال پنجم، شماره 19.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا