دستیابی به نتیجه در پژوهش نیازمند تداوم سیاست ها در کشور است

دکتر سیدعلی اکبر موسویان روز یکشنبه در آیین رونمایی از ربات انسان نمای سورنا 3 در دانشکده فنی دانشگاه تهران افزود: رباتیک به عنوان اولویت نخست در نقشه جامع توسعه علمی کشور دیده شده و دستاوردهای این حوزه نشان داده است که می توان با کمک دانشگاه های کشور کارهای بزرگی در این زمینه انجام داد.
وی بیان کرد: سیاستگذاری های متغیری که در هر دوره رخ نمایی می کند، پژوهش را با مشکلاتی همراه کرده است، همانطور که در ربات انسان نمای سورنا 3 یکی از کارهای مهم حفظ پایداری ربات بوده است، ما نیز باید در سیاست های مرتبط با پژوهش به پایداری و تداوم دست یابیم.
موسویان با اشاره به اینکه پروژه ربات انسان نمای سورنا 3 پس از گذشت چهار سال به نتیجه رسیده است، افزود: باید از اینگونه گروه های متخصص و کارهای گروهی حمایت شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال 1380 وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر نام داد، گفت: باید بررسی شود که آیا در این 15سال تحقیقات و فناوری در کشور تغییری کرده است؛ البته وضعیت تحقیقات و فناوری نسبت به گذشته بهتر و مطلوب تر شده اما آنچه که درنظربوده محقق نشده است.
موسویان با اشاره به اینکه پژوهش، صندوق پس انداز کشور است، ادامه داد: باید از جوانان فعال که سرمایه های کشور هستند، در این حوزه و سایر حوزه های فناوری های نوین و پیشرفته، حمایت شود.
ربات انسان نمای سورنا 3 که نخستین و پیشرفته ترین ربات انسان نمای کشور و یکی از هفت ربات برتر انسان نمای جهان است، امروز دوشنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران، محمود کمره ای رییس پردیس دانشکده های فنی این دانشگاه و جمعی از استادان رونمایی شد.
این ربات با قدی برابر 190 سانتیمتر و وزنی حدود 98 کیلوگرم در مقایسه با نسل دوم سورنا از 31 درجه آزادی برخوردار است و سرعت گام برداری در آن به هفت دهم کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است. این ربات توانایی شناسایی اشیای از پیش تعیین شده، تشخیص و تعقیب صورت افراد در تصویر و تشخیص وضعیت بدن افراد را دارد. 
سورنا 3 همچنین قابلیت بینایی و شنیدن 200 کلمه فارسی را دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا