طراحی مقدمات ربات انسان نمای سورنای 4 در حال اجرا است

دکتر محمود کمره ای روز دوشنبه در آیین رونمایی از ربات انسان نمای سورنای 3 در دانشکده فنی دانشگاه تهران افزود: ربات انسان نمای سورنای 3 با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و همکاری 70 نفر از محققین، دانشجویان و مهندسین علمی دانشگاه تهران و سایر دانشگاه های کشور در مدت چهار سال (از دیماه سال 90) انجام شد.
وی بیان کرد: اکنون نیز مراحل طراحی مقدماتی سورنای 4 توسط این تیم دانشگاهی در دانشگاه تهران در حال اجرا است.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که برخی بین پژوهش های کاربردی و بنیادی فاصله قائل می شوند، افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده در بین دانشگاه ها به این نتیجه رسیده ایم که این طور نیست، آمارها نشان می دهد محققین دانشگاهی که در زمینه پژوهش فعال هستند در هر دو زمینه کاربردی و بنیادی فعالیت های ارزنده ای دارند.
کمره ای بیان کرد: این آمارها نشان می دهد که تعداد دستاوردهای و مقالات محققین در حوزه کاربردی به اندازه همان تعداد دستاوردها و مقالات پژوهش های بنیادی است.
وی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواست که حمایت های خود را در زمینه تحقیقات کاربردی همچون تحقیقات بنیادی داشته باشد.
کمره ای یادآور شد: بهترین سرمایه گذاری در امر آموزش و تحقیقات، تحقیقات کاربردی است.
ربات انسان نمای ' سورنا 3 ' که نخستین و پیشرفته ترین ربات انسان نمای کشور و یکی از هفت ربات برتر انسان نمای جهان است، امروز دوشنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری، محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران، محمود کمره ای رئیس پردیس دانشکده های فنی این دانشگاه و جمعی از استادان رونمایی شد.
این ربات با قدی برابر 190 سانتیمتر و وزنی حدود 98 کیلوگرم در مقایسه با نسل دوم سورنا از 31 درجه آزادی برخوردار است و سرعت گام برداری در آن به 7 دهم کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.این ربات توانایی شناسایی اشیا از پیش تعیین شده، تشخیص و تعقیب صورت افراد در تصویر و تشخیص وضعیت بدن افراد را دارد. 
به گزارش ایرنا،سورنا 3 همچنین قابلیت بینایی و شنیدن مجموعا 200 کلمه (فارسی )را دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا