نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شاخه ایرانی آکادمی بین المللی پاتولوژی راه اندازی شد

دکتر 'مژگان عسگری' روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری هفدهمین همایش سالانه انجمن آسیب شناسی و طب آزمایشگاه اظهار کرد: ایران پیش از این نیز عضو این آکادمی بوده است و سابقه دیرینه ای در این زمینه دارد؛ در حال حاضر نیز پس از یک وقفه چند ساله، حدود پنج سال قبل تقاضای عضویت مجدد ایران به این آکادمی ارایه، اساس نامه آن تدوین و اعضای آن تعیین شد و در نهایت در سال 2014 شاخه ایرانی آکادمی بین المللی پاتولوژی بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرد. 
وی افزود: آکادمی بین المللی پاتولوژی یک سازمان غیردولتی است که هدف آن تبادل علم پاتولوژی در سراسر دنیا است و بر موضوعات آموزشی، پژوهشی و ارایه خدمات صحیح به بیماران فعالیت می کند. 
عسگری گفت: در حال حاضر این آکادمی 50 شاخه در سراسر دنیا دارد و اعضای آن باید ارتباط خود با سایر کشورها را از طریق این آکادمی برقرار کنند. 
وی با یادآوری سابقه طولانی عضویت ایران در این آکادمی از سال 1972 میلادی اظهار کرد: با توجه به سابقه طولانی ایران، این آکادمی انتظار دارد که کشور ما در زمینه کمک به کشورهای عقب مانده در زمینه علوم پاتولوژی و آزمایشگاهی کمک های لازم را ارایه دهد. 
عسگری گفت: ایران دارای هزار و 200 پاتولوژیست است و از نظر توزیع مناسب آنها در مناطق مختلف کشور، بسیار خوب عمل شده است و همچنین از نظر دانش این رشته در سطح مناسبی قرار دارد. 
دکتر 'حسین دارآفرین' دبیر اجرایی هفدهمین همایش آسیب شناسی و طب آزمایشگاه نیز در این نشست خبری، از تدوین دستورالعمل اجرایی مبنی بر ضرورت انجام آزمایش های پاتولوژی در آزمایشگاه های پاتولوژی خبر داد و گفت: این دستورالعمل تدوین شده و در حال حاضر منتظر امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تا به مراکز مربوطه ابلاغ شود. 
وی تاکید کرد: آزمایشگاه هایی که پاتولوژی نیستند، نباید آزمایش نمونه های پاتولوژی را پذیرش کنند اما درحال حاضر برخی آزمایشگاه ها این مورد را رعایت نمی کنند. 
دارآفرین همچنین به موضوعی تحت عنوان انباشت تجهیزات آزمایشگاهی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود در حوزه آزمایشگاه، نبود کار گروهی و فعالیت جداگانه آزمایشگاه ها است که نتیجه آن انباشت تجهیزات است. 
وی به برنامه ارزیابی کنترل کیفی خارجی آزمایشگاه های پاتولوژی اشاره کرد و افزود: ارزیابی این آزمایشگاه ها تا هشت سال پیش توسط آزمایشگاه مرجع انجام می شد، اما طی هشت سال گذشته این ارزیابی را انجمن آسیب شناسی ایران و انجمن دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی انجام می دهند. 
دارآفرین ادامه داد: براساس این برنامه این انجمن ها نمونه های مجهول را به آزمایشگاه ها ارسال می کنند و در نهایت بر اساس تفسیر ارایه شده از آزمایش ها، به آزمایشگاه ها امتیاز داده و آنها را سطح بندی می کنند. 
دبیر اجرایی هفدهمین همایش سالانه آسیب شناسی و طب آزمایشگاه به برگزاری بخش ویژه دانشجویی برای نخستین بار در این همایش اشاره کرد و گفت: بر اساس این برنامه، دانشجویان تمامی رشته های وابسته به آزمایشگاه و رشته های پزشکی می توانند مقالات خود در موضوعات محورهای همایش را ارایه و آنها را به داوری بگذارند. 
دارآفرین همچنین از برگزاری جشنواره اساتید دکتر دبیری و دکتر بهادری به منظور شناسایی پژوهشگران و مقالات برتر خبر داد و افزود: بخش ارایه جوایز به سه کتاب منتخب اساتید به منظور ارتقای سطح علمی پاتولوژیست ها نیز در این کنگره برگزار می شود. 
وی در مورد مقالات ارسالی به این کنگره نیز گفت: حدود 190 مقاله به این همایش ارسال شده است که از این تعداد 133 مقاله برای ارایه انتخاب شده اند. 
به گفته دارآفرین، شرکت در این همایش 17 امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان دارد. 
هفدهمین همایش سالانه آسیب شناسی و طب آزمایشگاه از چهارم تا ششم آذرماه در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می شود. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل