نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تدوین آیین‌نامه مراکز ارائه خدمات سلول‌درمانی در حال پیگیری است

 امیرعلی حمیدیه درمراسم افتتاحیه دومین کنگره سراسری پیشرفت‌های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی ایران درباره تصویب آیین‌نامه مراکز ارائه خدمات سلولی اظهار کرد: در حال حاضر پیگیر انجام اقدامات لازم جهت تدوین و تصویب آیین‌نامه مراکز ارائه خدمات سلول درمانی هستیم، ضمن اینکه در چند ماه اخیر، دو آیین‌نامه «مواد بیولوژیک و بافت، ژن و سلول درمانی» و «شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز و بانک‌های خون بند ناف» با همکاری این ستاد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در آینده نه چندان دور آینده پزشکی به سمتی سوق داده خواهد شد که اکثر متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی از سلول برای درمان بیماران خود استفاده خواهند کرد که برای هموار کردن مسیرها برای این امر وجود آیین‌نامه‌هایی در این حوزه از ضروریات است.

حمیدیه در ادامه به بحث تجاری سازی و آینده سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پرداخت و گفت: اصولا علمی در دنیا رشد می‌کند که محصولات آن وارد بازار شود که با توجه به فراهم بودن مسیرها در حوزه سلول‌های بنیادی برای دستیابی به بازار، شرکت‌های بزرگ اولین اقدامی که انجام داده‌اند ارزیابی وضعیت بازار آینده این حوزه بوده است که با توجه به این ارزیابی‌ها سرمایه گذاری کلانی در این حوزه صورت گرفته است. با توجه به اینکه محققان کشورمان نیز به علوم پایه سلول‌های بنیادی دست یافته‌اند، باید در جهت هموارکردن مسیرها برای دستیابی محققان به این بازار همه پژوهشگران و مسؤولین با هم همکاری داشته باشند.

وی همچنین از پیوند سلول‌های بنیادی خونساز به عنوان پدر علم این حوزه یاد کرد و افزود: رویداد خیلی مهمی که اخیرا در دنیای پزشکی رخ داده، استفاده از سلول درمانی در درمان بسیاری از بیماری‌های مختلف است که در برخی حوزه‌ها مانند پیوند سلول‌های بنیادی برای بیماری‌های خونی و سرطانی این علم ترجمه و کاربردی شده و در برخی رشته‌های دیگر مانند علوم اعصاب، استخوان و غضروف، ریه و.. نیز باید زمینه را برای ترجمه این علم فراهم کرد.

حمیدیه همچنین تصریح کرد: طی چند روز گذشته برای اولین بار در دنیا پزشکان با استفاده از یک روش جدید دستکاری ژنتیکی سلولی نوزاد شیرخوار یک ساله را در انگلستان که درمان موفقیت آمیزی با شیمی درمانی و پیوند سلول‌های بنیادی خونساز نداشته، درمان کرده‌اند.

وی ضمن تشبیه جایگاه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور به علوم فناوری هسته‌ای افزود: مقام معظم رهبری علوم سلول‌های بنیادی را جزء سه علم اصلی و مهم کشور معرفی کرده‌اند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با اشاره به سرمایه گذاری‌های کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی در این حوزه اظهار کرد: برای شروع فعالیت‌ها در این حوزه ضمن الگوبرداری از کشورهای پیشرفته می‌توانیم با سرمایه گذاری کلان حداقل به میزان دو درصد، سهمی در بازار جهانی این علم داشته باشیم.

حمیدیه در ادامه بر ضرورت همکاری تمامی تیم‌های مختلف پزشکی بالینی و علوم پایه تأکید کرد و گفت: ستاد سلول‌های بنیادی نقش سیاست گذاری را در این حوزه عهده دار است که در راستای ایفای هرچه بهتر این نقش از جمله اقداماتی که انجام داده، راه‌اندازی کارگروه‌های مختلف علوم پزشکی و دعوت از استادان از سراسر کشور برای همکاری و همچنین تشکیل شورای سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان‌ها است. نکته قابل توجه این که حتی در راه‌اندازی این شوراها در بعضی از استان‌ها از استاندار آن استان نیز برای حضور دعوت به عمل آورده بودند.

وی همچنین از برگزاری نخستین جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در اردیبهشت ماه سال 95 خبرداد و گفت: برای ترویج و فرهنگ سازی حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی المپیاد دانش آموزی، دانشجویی و جایزه ملی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز برگزار خواهیم کرد و امید است که در راه پیشرفت هر چه بهتر این علم با همکاری تمامی محققان و مسؤولین علوم مختلف مربوطه کشور را هدایت کنیم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل