حفاری صنعت نفت با محیط زیست آشتی میکند

با توجه به طبیعت علم نانوفناوری که در آن مواد با ساختار بهتر و در مقادیر بهینه مورد استفاده قرار می گیرند، این فناوری می تواند به کاهش آلودگی های ناشی از انجام عملیات در صنایع نفت و گاز کمک کند.

علی اصغر رجبی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس در رابطه با نقش فناوری نانو در آلودگی های ناشی از صنعت نفت و گاز گفت: به دلیل افزایش فعالیت های جهانی در حیطه صنایع بالادستی نفت و گاز،‌ تولید انرژی در آینده همراه با افزایش ضایعات بیشتری خواهد بود. در این زمینه ایده آل ترین حالتی که محققان برای رسیدن به آن تلاش می کنند،‌ کاهش میزان ضایعات و پسماندها به میزان صفر است.

وی افزود: در این میان عملیات حفاری یکی از مهمترین بخش های عملیات استخراج و تولید است که ضایعات زیادی را ایجاد می کند.

رجبی تصریح کرد: در اولین دوره های حیات صنعت نفت، ‌اهمیت کمی به مقوله مدیریت ضایعات حفاری داده می شد ولی با افزایش تقاضای جهانی انرژی و روند رو به رشد حفاری های پیشرفته،‌ مسئله حفاظت از محیط زیست بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

رجبی با اشاره به نقش محصولات نانوفناوری زیست محیطی گفت: از آنجاکه نانوفناوری علمی است که به کاهش مصرف مواد (کاهش ضایعات) و همچنین اصلاح ساختار و بهبود فرآیند ها کمک شایانی می کند،‌ محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از نانومواد در ساختار سیالات حفاری می تواند آنها را تبدیل به موادی با مضرات بسیار پایین زیست محیطی کند.

وی با بیان اینکه در این حالت غلظت نانوذرات در سیال بسیار پائین و معمولا کمتر از یک درصد است، خاطرنشان کرد: امروزه در صنعت حفاری سعی می شود از سیالاتی استفاده شود که کمترین اثرات سوء زیست محیطی را داشته باشند. همچنین بررسی ها نشان می دهد که سیالات پایه آبی با عملکرد بالا (HPWBF) دارای مزایائی از جمله کاهش اثرات سوء محیط زیستی،‌ هزینه های پائین تر و هرزروی کمتر هستند.

رجبی عنوان کرد: همچنین نانوموادی مانند نانوگرافن و سایر مواد نانوساختار نیز به عنوان افزایه های سیال حفاری وجود دارند که می توانند سیالات حفاری را به دو دسته نانوسیالات ساده و نانوسیالات پیشرفته دسته بندی کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست، اصلی ترین فاکتوری است که در هر صنعتی از جمله صنایع نفت و گاز لازم است مد نظر قرار گیرد و امروزه با پیشرفت علم محققان و صنعتگران بیش از پیش به اهمیت این امر واقف شده اند.

رجبی افزود: همچنین محققان نشان داده اند که با استفاده از نانوفناوری که رویکردی در راستای اصلاح ساختار مواد به صورت بهینه و کاهش ضایعات است،‌ می توان فرآیندهای موجود در صنایع بالادستی نفت و گاز به خصوص عملیات حفاری را تا حدود زیادی به فرآیندهای دوستدار محیط زیست تبدیل کرد.

این مقام مسوول در سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: در این راستا استفاده از نانومواد، به خصوص نانوذرات نانوسیلیکا در ساختار سیمان و نیز نانوگرافن، نانوذرات اکسید روی و افزایه های پلیمری نانومتری در ساختار سیال حفاری سبب کاهش آلودگی های محیطی و اتلاف و هرزروی مواد به درون سازند شده و اثرات سوء زیست محیطی را کاهش می د

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا