راز چاله مرموز سیبری کشف شد

سینا پرس: بنابر مقاله منتشر شده در مجله nature، آندره پلخانف، باستان شناس مرکز علمی مطالعات قطب شمال در روسیه اظهار داشت: هوای نزدیک به انتهای چاله حاوی غلظت بالا و غیرعادی از گاز متان- نزدیک به 9.6%- بود، در صورتی که به طور معمول هوا تنها حاوی 0.000179% متان است.

پلخانف و تیمش عقیده دارند که به وجود آمدن این چاله مربوط به تابستان های داغ غیر عادی سالهای 2012 و 2013 در یامال است که نسبت به میانگین همیشگی حدودا 5 درجه گرمتر بود. با افزایش دما، پرمافراست ها ذوب شده و ریزش کردند و متان موجود در زمین را آزاد کردند.

محققان دیگر براین باورند پدیده گرم شدن تدریجی زمین( global warming) باعث به وجود آمدن چنین چاله ای شده است و اینکه ذوب شدن ثابت و آرام پرمافراست برای انفجار متان و پدید آوردن چنین چاله بزرگی کافی است. هوبرتن، ژئوشیمیست از استیتو وگنر در پتسدام آلمان اذعان داشته است که طی 20 سال گذشته، پرمافراست در عمق 20 متری حدود 2 درجه گرمتر شده است.

هوبرتن معتقد است لایه یخ ضخیم روی خاک در یامال باعث گیر افتادن متان شده بوده و با ذوب شدن پرمافراست این متان آزاد شده است.او همچنین در این زمینه می گوید: " فشار گاز تا وقتی برای کنار زدن لایه های بالایی کافی باشد، بالا می رود."او معتقد است تا بحال چنین چاله ای ندیده است.

لری هینزمن، هیدرولوژیست پرمافراست که در دانشگاه آلاسکا فعالیت می کند در این زمینه می گوید: چنین چاله هایی با گرم شدن منطقه بیشتر پدید می آید. در پرمافراست سیبری، مقدار زیادی متان درون یخ به دام افتاده بودند و پدیده ای به نام "هیدرات گاز" را به وجود آورده بودند. متان در دماهای مشخص پایدار و یخ زده باقی می ماند، اما با گرم شدن پرمافراست، و با افزایش نیروی درونی، ممکن است تحمل نگه داشتن بیشتر گاز درون خود را از دست بدهد و باعث آزاد شدن گاز شود.

عمق چاله چدید آمده در سیبری هنوز دقیق مشخص نیست.تیم پلخانف دوربین را با طناب 50 متری به پایین فرستادند اما دوربین به ته چاله برخورد نکرد . فیلمی که توسط دوربین گرفته شده نشاندهنده این است که احتمالا این چاله حدود 70 متر عمق دارد.

پلخانف عقیده دارد برای کشف دلایل ایجاد این چاله تحقیقات بیشتری نیاز است. نتیجه تحقیقات پلخانف و تیمش در مجله nature به چاپ رسیده است.