رونمایی از نسل پیشرفته ربات انسان نمای ایرانی «سورنا»

پروژه ربات انسان نمای سورنا 3 یا نسل سوم این ربات از حدود 3 سال پیش با همکاری گروهی از اساتید و محققان دانشگاه آغاز شد و اکنون پس از 3 سال تلاش مداوم این ربات با همکاری محققان دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس و دانشگاه شیراز ساخته‌شده است. قد این ربات 190 سانتی‌متر و وزن آن 98 کیلوگرم است و بر اساس این ویژگی‌ها در گروه ربات‌های انسان‌نما با اندازه واقعی یک انسان بالغ قرار می‌گیرد. سورنا 3 در مقایسه با نمونه‌های مشابهی که پیش‌ازاین ساخته‌شده از پیشرفت‌های مهم و قابل‌توجهی برخوردار است.

درجات آزادی این ربات در مقایسه به نسل قبلی از 22 درجه به 31 درجه افزایش‌یافته است. با توجه به افزایش درجه آزادی در پاهای ربات که مجموع آن‌ها به 12 می‌رسد سورنا 3 می‌تواند با سرعت بیشتری قدم برداشته و به‌آسانی بر روی سطوح ناصاف و شیب‌دار حرکت کند یا از پله‌ها بالا و پایین برود. از دیگر ویژگی‌های نسل جدید این ربات می‌توان به دور زدن بر اساس شعاع موردنظر و همچنین قابلیت دور زدن در یک نقطه ثابت اشاره کرد که بسیاری از محدودیت‌های حرکتی را برای ربات از میان ‌برمی‌دارد. نسل سوم ربات انسان نمای ایرانی از طریق دو حس بینایی و چشایی با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار می‌کند. سورنا 3 قادر است 200 کلمه یا جمله فارسی را بشنود و بر اساس این واژه‌های محدود صحبت کند. ازآنجاکه سطح هوشمندی این ربات ارتقا یافته است می‌تواند اشیا را تشخیص داده و اطلاعات مربوط به موقعیت اجسام را به‌عنوان یک بسته اطلاعاتی در اختیار سیستم کنترل اصلی قرار دهد.

از دیگر ویژگی‌های نسل جدید و پیشرفته ربات انسان نمای ایرانی می‌توان به قابلیت شناسایی و تغییر چهره افراد در حال حرکت اشاره کرد. حتی این ربات می‌تواند وضع بدن افرادی که با آن‌ها مواجه شود را نیز تشخیص دهد که این توانایی به‌ویژه برای امدادرسانی به مصدومان یک حادثه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سورنا یک، نخستین ربات انسان نمای ایرانی است که سال 1387 توسط محققان دانشگاه تهران ساخته شد. قد این ربات 165 سانتی‌متر و وزن آن 65 کیلوگرم است. سال 1389 محققان از نسل دوم این ربات رونمایی کردند. قد ربات سورنا 2 یا نسل دوم این ربات انسان‌نما 145 سانتی‌متر و وزن آن 45 کیلوگرم بود.

به گفته دکتر عقیل یوسفی کما، مجری طرح ربات انسان‌نما، سرعت حرکت سورنا 3 در مقایسه با نسل قبلی از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است. این ربات با سرعت 7/0 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. قابلیت‌های مختلف ازجمله تعامل با انسان، امکان عبور از موانع، حرکت روی پله و سطوح شیب‌دار، دور زدن درجا، امکان کنترل آنلاین حرکت‌به‌عقب را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های این ربات برشمرد. سورنا 2 با سرعت 12/0 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و قادر حرکت روی سطوح شیب‌دار و بالا و پایین رفتن از پله‌ها نیست. همچنین این ربات توانایی بازگشت به عقب نیز ندارد. بر این اساس می‌توان گفت نسل جدید در مقایسه با دو نسل قبلی بسیار پیشرفته‌تر است.

 پروژه ربات سورنا 3، باهدف توسعه و ساخت ربات انسان‌نما باقابلیت‌های واقعی‌تر و طبیعی‌تر در مقایسه با نسل‌های قبلی این ربات و ایجاد بستری برای به‌کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه‌هایی مانند امدادرسانی موردتوجه قرار گرفت. طراحی و ساخت ربات‌های انسان‌نما ازجمله فناوری‌های در حال رشد و توسعه است که در بسیاری از کشورها از سوی دانشگاه‌ها و صنایع مطرح و شناخته‌شده موردتوجه قرارگرفته است. محققان بر این باورند در آینده‌ای نه‌چندان دور با پیشرفت ربات‌های انسان‌نما در مسیر هوشمند سازی، این ربات‌ها می‌توانند در شرایط حساس و دشوار به‌جای انسان‌ها یا به‌عنوان همکار در کنار آن‌ها حضورداشته باشند. این پروژه با همکاری مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته (CAST) دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام‌شده است.

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا