نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنامه ریزی جهت پرتاب ماهواره پژوهشی ماده تاریک

ماهواره پژوهشی دامپه DAMPE که مخفف عبارت Dark Matter Particle Explorer به معنی کشف کننده ذرات ماده تاریک است ، آخرین مراحل آماده سازی و دریافت تدارکات ویژه خود را جهت اعزام به ماموریت طی می کند . بر اساس گزارش های منتشر شده رسمی ، این ماهواره قرار است در اواسط ماه آینده میلادی  (دسامبر 2015) از مرکز فضائی پرتاب ماهواره جیوگوان Jiuquan Satellite Launch Center در کشور چین به ماموریت اعزام شود .

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان فضائی چین ؛ این ماهواره  دارای بیشترین قابلیت مطالعه طیف بینائی نور بوده و قوی ترین سیستم شناسائی و مطالعه انرژی در رابطه با ماده تاریک را داشته و از این نظر ، پیشرفته ترین ماهواره ساخته شده توسط بشر محسوب می شود .

گفتنی است ماهواره دامپه ؛ نخستین ماهواره پروژه پژوهش های علمی در حوزه فضا با عنوان CAS  محسوب شده و قرار است توسط یک راکت ماهواره بر از خانواده لانگ مارچ با نام Long March 2-D به ماموریت اعزام شود . این راکت در شانگهای ساخته شده و به محل پرتاب ماهواره در استان گانزو Gansu Province  منتقل شده است .

گفتنی است در حال حاضر ، راکت و ماهواره فوق الذکر به طور کامل آماده اعزام به ماموریت بوده و بازدید ها و آخرین معاینات لازم روی آن ها در حال اجرا است . به گفته آژانس فضائی چین ؛ در صورت موفقیت امیز بودن این پروژه ، پرتاب ماهواره دامپه ، بیست و ششمین ماموریت موفقیت آمیز راکت ماهواره بر Long March 2-D محسوب خواهد شد .

بر اساس اطلاعات منتشر شده از پروژه CAS ، ماهواره دامپه نخستین ماهواره پژوهشی از چهار ماهواره ای است که قرار است در برنامه های پژوهش های فضائی مورد بهره برداری قرار گیرند . وظیفه اصلی این ماهواره ، بررسی و مطالعه سمت و جهت  ، میزان انرژی و شارژ الکتریکی و  ذرات انرژی موجود در پهنه فضا جهت شناسائی و مطالعه ماده تاریک اعلام شده است .

موضوع با اهمیت درباره ماهواره دامپه این است که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان فضائی چین ؛ این ماهواره  دارای بیشترین قابلیت مطالعه طیف بینائی نور بوده و قوی ترین سیستم شناسائی و مطالعه انرژی در رابطه با ماده تاریک را داشته و از این نظر ، پیشرفته ترین ماهواره ساخته شده توسط بشر محسوب می شود .

به گفته کارشناسان ، طراحی ماهواره دامپه به گونه ای است که برای افزایش حمل تجهیزات علمی مناسب بوده و می تواند یک هزار و 410 کیلوگرم تجهیزات با خود حمل کند  در حالی که وزن خود این ماهواره یک هزار و 850 کیلوگرم بیشتر نیست . این موضوع سبب شده است تا طراحی ماهواره دامپه به نوعی باشد که از وزن و ابعاد آن کاسته شده و بر توانائی های آن افزوده شود ، به این ترتیب هزینه های پرتاب ماهواره کاهش محسوسی خواهند داشت .

 منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل