نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امکان ایجاد حرارت خورشیدی در زمین

بنا بر نظریه های جدید، ساخت لیزری که بتواند در چند میلیونیوم ثانیه دمای یک ماده را به دمای خورشید برساند ممکن است. هم جوشی در حقیقت واکنش هسته ای است که باعث روشن شدن ستاره ها می شود. این واکنش زمانی اتفاق می افتد که اتم های هیدروژن برای تشکیل هلیوم در دمای نزدیک به 10 میلیون سانتی گراد به یکدیگر برخورد کرده و جوش بخورند.

با این حال دانشمندان بر اساس تحقیقات جدید خود بر این باورند که می توان با جفت کردن امواج شوکی الکترو استاتیک با ماده ای درست، می توان مستقیما به گرم کردن یون ها پرداخت.

در تئوری، تولید انرژی با استفاده از هم جوشی اتمی می تواند به صورت مستقل انجام شود؛ اما اول از همه چیز باید به دنبال راهی باشیم که از طریق آن بتوانیم دمای مواد را بسیار بالا برده و به حد مورد نیاز برسانیم. در هر صورت هنوز کسی نتوانسته لیزری بسازد که بتواند اتم ها را با سرعتی یک صد برابر بیش تر از سرعتی که در آزمایش های هم جوشی انجام گرفته در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (مرکز لیزر های بسیار قوی جهان) به آن دست یافته اند، گرم کند.

با این حال دانشمندان بر اساس تحقیقات جدید خود بر این باورند که می توان با جفت کردن امواج شوکی الکترو استاتیک با ماده ای درست، می توان مستقیما به گرم کردن یون ها پرداخت.

اگر شما به منظور گرم کردن چیزی بر آن لیزر بتابانید در حقیقت انرژی را به برخی از الکترون های موجود در ماده انتقال داده اید. این الکترون ها نیز به نوبه خود این انرژی را به اتم های باردار موجود در ماده (به نام یون) انتقال می دهند؛ اما اگر بتوان این واسطه را از بین برد و یون ها را مستقیما گرم کرد ممکن است بتوان ماده را به درجه حرارت بسیار بالایی که برای انجام عمل هم جوشی مورد نیاز است رساند. با این حال گفته های یاد شده همه در حد یک تئوری است برای ساخت این لیزر ها نیاز مند به زمان هستیم.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل