نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طیبی: منشأ تولید علم در ایران مورد بی‌توجهی است

رییس جهاد دانشگاهی گفت: در ایران تمرکز فعالیت‌ها بر حوزه‌های عمرانی معطوف شده و به منشأ تولید علم توجه چندانی نمی‌شود؛ این ضعف باعث شده که علی‌رغم توانایی‌های داخلی، دانش تولید یک محصول را بارها از کشورهای خارجی خریداری کنیم.

 حمیدرضا طیبی در مراسم رونمایی از داروی گیاهی لیورسیل (کاهنده قند خون در دیابت نوع 2 و درمان بیماری‌های التهابی کبد و کبد چرب) که با حضور قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دبیر انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی در پژوهشکده گیاهان دارویی مجتمع تحقیقاتی هلجرد برگزار شد، اظهار کرد: اقتدار جامعه باید بر علم و فناوری متکی باشد و برای تحقق این مهم باید از روش‌های معقول چون خرید علم و تولید دانش استفاده کرد.

وی افزود: تولید فناوری با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان پژوهش‌های علمی را کاربردی می‌کنند و توسعه فناوری را رقم می‌زنند که این مهم بستر رهایی کشور از وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی را فراهم می‌آورد.

طیبی اظهار کرد: خوشبختانه نگاه دانش‌بنیان از برنامه چهارم توسعه آغاز شده و دولت یازدهم هم توجه ‌ویژه ای به رونق اقتصاد دانش بنیان دارد که این مهم مسیر تبدیل شدن ایران به یک کشور قدرتمند را هموارتر می سازد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی تلاش کرده تا استعدادهای علمی و پژوهشی کشور را شکوفا کند و خوشبختانه تا کنون به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است.

طیبی تاکید کرد: توفیق پژوهشگران جهاد دانشگاهی به ویژه در حوزه های پزشکی و مهندسی نشان بارزی از ظرفیت بالای علمی در پژوهشگران ایرانی است ، این موفقیت ها ثابت می‌کند دستیابی به دانش و فناورری کاری غیرممکن نیست و به برنامه‌ریزی و توجه بیش از پیش مسؤولان نیازدارد.

رییس جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: در جهاد دانشگاهی به حوزه گیاهان دارویی توجه ویژه ای شده است و این پژوهشکده اولین پژوهشکده گیاهان دارویی کشور است .

به گزارش ایسنا ،وی در پایان گفت: تولید داروی گیاهی لیورسیل حاصل زحمات پژوهشگرانی است که برای دست یابی به دانش ایرانی تلاش می کنند تا کشور با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان مسیر توسعه را طی کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل