نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تخمین میزان آب شدن سالانه یخ های قطب شمال

یکی از دانشمندان بخش ویژه تحقیقات سیبری از  آکادمی علوم روسیه (Russian Academy of Sciences) در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد: « با توجه به ذوب منطقه پرمافراست (permafrost) ، لایه منجمد دائمی اعماق زمین در منطقه قطبی و فرسایش سواحل دریاهای شمالی، روسیه هر ساله بخشی از خاک سرزمینش که با سرزمین آندورا Andorra (468 کیلومتر مربع) قابل مقایسه است ، را از دست می دهد و این روند غیر قابل توقف است . »

با توجه به ذوب منطقه پرمافراست (permafrost) ، لایه منجمد دائمی اعماق زمین در منطقه قطبی و فرسایش سواحل دریاهای شمالی، روسیه هر ساله بخشی از خاک سرزمینش که با سرزمین آندورا Andorra (468 کیلومتر مربع) قابل مقایسه است ، را از دست می دهد و این روند غیر قابل توقف است . خط ساحلی مذکور به میزان یکی ، دو متر تا ده متر تخریب شده است که عوامل بسیاری مسبب ایجاد آن بوده اند و می توان به کاراکترهای خط ساحلی ، طوفان ها و مدت زمان پوشش یخ دریاها اشاره کرد.

او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت : « هر ساله با توجه به ذوب پرمافراست در امتداد سواحل دریاهای شمالی، ما یک سرزمین، قابل مقایسه با قلمرو آندورا ، را از دست می دهیم. در سواحل جنوب نیز فرسایش باعث ایجاد تغییرات می شود اما این روند در شمال بسیار سریع تر است. »

بر اساس گزارش های این دانشمند، خط ساحلی مذکور به میزان یکی ، دو متر تا ده متر تخریب شده است که عوامل بسیاری مسبب ایجاد آن بوده اند و می توان به کاراکترهای خط ساحلی ، طوفان ها و مدت زمان پوشش یخ دریاها اشاره کرد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر مرز پرمافراست در روسیه ، به سرعت در حال حرکت به سمت شمال است .

این دانشمند   آکادمی علوم روسیه به بررسی های تیم دانشمندان در رابطه با شناسایی تغییر مرز پرمافراست می گوید : « این مرز جایی که در آن دانشمندان گروه تحقیقاتی ما به نظارت آن پرداختند ، در چهل سال گذشته سی کیلومتر به سمت شمال حرکت کرده که به نظر می رسد بسیار زیاد است. »

با توجه به توضیحات دانشمندان فوق ، ذوب این یخ ها به این معناست که درجه حرارت آب و هوایی افزایش زیادی داشته است به عنوان مثال اگر حد متوسط درجه حرارت آب و هوایی یک تا دو درجه افزایش پیدا کند،  زمین های حاصلخیز مناطق جنوب روسیه ، استاوروپول (Stavropol) یا کراسنودار (Krasnodar) دچار کمبود آب خواهند شد و مناطق کشاورزی به سمت شمال ، سطحی از ورونژ (Krasnodar) تغییر مکان خواهند داد .

علاوه بر آن به نظر می رسد با ین روند بیشتر مناطق مطلوب در نتیجه این مساله ، دویست تا سیصد کیلومتر به سمت شمال حرکت کنند .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل