آلودگی هوا سبب کم هوشی کودکان می شود

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که تنفس کودکان در شهرهای بزرگ که دارای آلودگی هوا هستند ، بر سلامت آن ها تاثیر نامطلوبی گذاشته و این موضوع با توجه به آلودگی هوا در بیشتر کلان شهر های دنیا ، بسیار با اهمیت قلمداد می شود .

بر اساس این تحقیقات ، آلودگی هوا می تواند موجب صدمه دیدن مغز کودکان شده و تاثیرات مغزی نامطلوبی از جمله از دست دادن حافظه کوتاه مدت و کم شدن ضریب هوشی را در پی داشته باشد .

در همین رابطه پرفسور لیلیان کالدرون گارسیدیوناس Lilian Calderon-Garciduenas از اساتید دانشگاه مونتانا در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد : " یافته های ما نشان می دهد که آلودگی هوا تاثیری نامطلوب روی ژن موسوم به apolipoprotein epsilon 4 allele داشته و به میزان ده امتیاز از ضریب هوشی کودکان خواهد کاست . این موضوع به نوبه خود تاثیر منفی در جنبه های مختلف زندگی علمی و اجتماعی کودکان گذاشته و میزان بزه کاری و اختلالات رفتاری را در آن ها افزایش می دهد .

نتایج پژوهش های جدید انجام شده در این رابطه ، همچنین نشان می دهد که زندگی به مدت طولانی در فضای دارای آلودگی شدید هوا و محیط های  دارای ریزگردهای مضر ،  سبب بالا رفتن خطر التهاب مغزی  و تغییرات ساختار عصبی مغز و بروز بیماری هائی  از قبیل آلزایمر و  پارکینسون خواهد شد .

 در این مطالعات همچنین مشخص شد کودکانی که در محیط های دارای آلودگی هوا زندگی کرده و ژن apolipoprotein epsilon 4 allele را دارند به نسبت کودکان دارای ژن apolipoprotein epsilon 3 allele که در محیط هایی با هوای سالم و مناسب پروش پیدا می کنند ، در معرض  خطر بیشتری از  ابتلا به آلزایمر قرار خواهند داشت .

در این مطالعات ، دو گروه از کودکان ساکن شهر مکزیکو سیتی با استفاده از متغیر های مختلفی از جمله سن ، جنسیت ، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و شرایط آموزشی مورد بررسی قرار گرفتند . در ادامه کودکانی که دارای ژن apolipoprotein epsilon 4 allele بودند با سایر کودکان دارای ژن apolipoprotein epsilon 3 allele مقایسه شده و مشخص شد ، حداقل سه تفاوت عمده ساختاری در مغز این کودکان وجود دارد . در این گروه از کودکان همچنین تغییرات متابولیت های کلیدی مغز نیز مشاهده شده است که منجر به آلزایمر خواهد شد .

گفتنی است شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله آلزایمر Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا