نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

كتاب "کثرت یا وحدت وجود"

كتاب "کثرت یا وحدت وجود" اثر حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه منتشر شد. 

پژوهش حاضر، نتيجه تلاش علمي محقق ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی است كه در گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان يافته است و شامل چهار بخش به شرح زیر است:

بخش اول: برهان اول وحدت شخصی وجود بر مبنای عدم ناپذیری وجود.

بخش دوم: برهان دوم وحدت شخصی وجود بر مبنای عدم معلولیت.

بخش سوم: وحدت وجود و ارتباط آن با نحوه وجود کلی در خارج

بخش چهارم: برهان سوم وحدت شخصی وجود بر مبنای اصالت وجود

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود، در بارة كتاب و ساختار آن می نویسد:

كتابي كه با موضوع «مناظرات وحدت وجود» و تحت عنوان «وحدت وجود يا كثرت آن ؟» در پيشگاهتان هست، بجز مقدمة تفصيلي در أولش، حاصل مناظراتي است كه بين اين جانب حسين عشاقي و فاضل گرامي حجه الاسلام و المسلمين آقاي غلامرضا فياضي‌، در مورد ارزيابي برخي از براهين مسألة «وحدت شخصي وجود» و به پيشنهاد برخي از دانشجويان كارشناسي أرشد مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني برقرار شد، جلسات اين مناظرات از تاريخ  3/7/81 شروع و تا تاريخ 1/4/84  به‌صورت هفتگي (جز أيام تعطيل) در طي 59 جلسة تقريبا دو ساعته در مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني قم برقرار بود.

در مباحث اين چهار بخش، اينجانب حامي وحدت وجود و تماميت برهانهاي مورد بحث آن، بودم، و جناب آقاي فياضي ناقد آنها، و بر همين مبنا در عنوانهائي كه براي ساختار كتاب و فصل بندي آن تنظيم شده، از جناب آقاي فياضي با عنوان «ناقد» نام برده شده است.

أهميت بحث وحدت يا كثرت وجود تا جائي است كه مي‌توان گفت هر يك از گرايشهائي كه در اين بحث بين صاحب نظران به‌وجود آمده است، موجب شده كه يك مكتب فلسفي خاصي شكل بگيرد، وجود در نزد مشائيان متكثر است به‌گونه‌‌اي كه براي آن، حقائق متباينه‌اي قائل شده‌اند؛ بنابراين موضوع فلسفه براي آنها حقائقي است متكثر و متباين كه جامع ذاتي مشتركي بين آنها نيست، و فقط آنها در يك مفهوم عامي كه بالعرض بر آنها حمل مي‌گردد، اشتراك دارند، طبعا فلسفه‌اي با چنين موضوعي، از فلسفه‌هائي كه موضوعش وجودي است كه فقط يك حقيقت واحد دارد، يا چند حقيقت معدود دارد، متفاوت است، و اينجا بود كه مكتب فلسفي مشائي بر أساس موضوعي چنين متكثر شكل گرفت؛ در فلسفة إشراقي نيز وجود متكثر و متباين بود، ولي تباين آن فقط به دو حقيقت نور و ظلمت منحصر بود؛ بنابراين فلسفه‌اي كه آنها براي چنين موضوع متكثري با چنين تكثري ساختند از فلسفه‌هاي ديگر متمايز بود، و اينجا بود كه مكتب خاصي در فلسفه‌ شكل گرفت؛ بعد نوبت به حكمت متعالية صدرائي رسيد، صدرالمتألهين موضوع فلسفه را حقيقتي يك‌گونه و موجودي يگانه أما داراي مراتب متعدد قرار داد، و طبعا فلسفه‌اي متناسب با چنين موضوعي كه به‌صورت تشكيكي، واحد و متكثر بود، شكل گرفت، و مكتب جديدي در فلسفه به ظهور رسيد، اما كار به اينجا ختم نشد؛ زيرا بر أساس ديدگاه‌هاي عرفاني ناب حقيقت «وجود» هيچ‌گونه كثرتي در خودش ندارد، بلكه اگر كثرتي هست مربوط به ظهورات و تجليات اين حقيقتِ از هر جهت نامتكثر است، و در اينجا است كه بر أساس چنين موضوعي كه هيچ‌گونه كثرتي به‌حسب خودش ندارد فلسفة ديگري شكل گرفته و خواهد گرفت؛ در اينجا است كه أهميت و ضرورت پرداختن به اين بحث روشن مي‌گردد؛ چون مسأله‌اي كه در ايجاد مكاتب فسلفي گوناگون نقش مؤثر و قابل توجهي داشته، شايسته است بيش از پيش مورد توجه و بررسي پژوهشگران و صاحب نظران در مسائل فلسفي قرار گيرد؛ به نظر ما كتاب حاضر مي‌تواند در رسيدن به اين مهم كمك شايسته‌اي بكند.

گفتني است كتاب "کثرت یا وحدت وجود" اثر حسین عشاقی، با قیمت  40000  تومان در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.  به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي،علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.org مراجعه کنند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل