تاثیر نامطلوب دیابت بر مغز

سینا پرس : مطالعات پیشین نشان دهنده این موضوع بود که بیماری دیابت نوع دو بر نحوه کیفیت زندگی تاثیر گذاشته و آن را کاهش می دهد . به تازگی پژوهشگران دریافتند که این بیماری همچنین بر مغز انسان عملکردی نامطلوب داشته و سبب کاهش میزان ادراک و عملکرد اجرائی مغز می شود .

این مطالعات همچنین نشان می دهد در تست ها و آزمایش های مرتبط با ادراک مغزی که روی بیماران مبتلا به  دیابت نوع دو انجام گرفت ، این بیماری بر کنترل عواطف ، عادات و رفتارها و نوع تفکر و اندیشه این افراد تاثیر نامطلوبی  دارد . 

در همین زمینه دکتر کوری وینسنت Corrie Vincent از اساتید دانشگاه واترلو University of Waterloo در کشور کانادا و سرپرست این پروژه تحقیقاتی اعلام کرد : " این جنبه از عملکرد مغز بسیار مهم است ، چرا که بر رفتارهای طبیعی و عادی انسان تاثیر مستقیم داشته اجازه نمی دهد آن چه طبیعت به ما تحمیل می کند پذیرفته و بر اساس آن عمل کنیم . "

در این پژوهش های جدید ، نتایج 60 مطالعه مرتبط با این موضوع مورد بررسی قرار گرفته شده و در آن اطلاعات 9 هزار و 815 فرد مختلف مبتلا به دیابت نوع دو در 69 هزار و 254 مورد آزمایش مرتبط با رفتارهای مغزی و واکنش های عملکرد اجرائی آن مورد ارزیابی قرار داده شده است .

در همین رابطه پیتر هال Peter Hall از پژوهشگران ارشد مشارکت کننده در این مطالعات و پرفسور دانشگاه واترلو اعلام کرد : " بر اساس شرایط فیزیکی خاص بیماران مبتلا به دیابت ، هر گونه فعالیت شدید و درگیری که احتمال داشته باشد منجر به جراحت شود برای این دسته از بیماران بسیار خطرناک است اما این وجود ما شاهد تکرار تصادم و درگیری های فیزیکی و پرخاشگری به میزان  دو برابر حالت عادی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو هستیم . احتمالا به دلیل تاثیرات نامطلوب این بیماری در مغز ، موضوع فوق  در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مشاهده می شود . "

بر اساس گزارش ها و آمار رسمی موجود ، در حال حاضر بیش از 600 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری دیابت نوع دو مبتلا هستند و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2030 به 800 میلیون نفر افزایش پیدا کند . این موضوع سبب شده است تا بیماری دیابت نوع دو به یکی از اصلی ترین مشکلات پزشکی حال حاضر دنیا تبدیل شود .

به گفته پژوهشگران ، خوشبختانه موارد زیادی وجود دارند که می تواند عملکرد مغز را در این بیماری بهبود بخشند . تمرین های ورزشی هوازی و ایروبیک ، فعالیت ها و تلاش های مغزی ، آموزش و یادگیری حوزه های جدید ،  حل پازل ها و معما از جمله مواردی است که می تواند در این بیماری به حفظ سلامت مغز کمک کند .

گفتنی است نتایج این تحقیقات و پژوهش ها در آخرین شماره مجله Psychosomatic Medicine منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا