نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تجربه موفق کار تیمی در طرح های کلان ملی فدای کمبود اعتبار نشود

 رییس دانشگاه علم و صنعت ایران از همکاری دانشگاهیان در اجرای طرح های کلان ملی پژوهش و فناوری به عنوان یک تجربه موفق یاد کرد و گفت: بعد از سالها فرهنگ کار تیمی میان دانشگاه های ما شکل گرفته و امیدواریم با تزریق به موقع اعتبار، این سرمایه ارزشمند از بین نرود.

دکتر محمدعلی برخورداری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: براساس تقسیم کار صورت گرفته، در هریک از طرح های کلان ملی، چند دانشگاه مشارکت دارند مثلا در طرح ساخت هواپیمای مسافربری، دانشگاه علم و صنعت عهده دار طراحی و تولید موتور هواپیما است.
وی با بیان اینکه در تخصیص اعتبارات طرح های کلان ملی، تبعیضی بین دانشگاه ها گذاشته نشده است، ادامه داد: در سال جاری متاسفانه به دلیل محدودیت های مالی دولت، اعتبار خیلی کمی به طرح های کلان تخصیص یافته و این موضوع برای همه دانشگاه ها مصداق دارد.
برخورداری به اهمیت طرح های کلان ملی برای کشور و دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: طرح های کلان ملی مبتنی بر نیازهای کشور تعریف شده اند و تاکنون هزینه های زیادی برای آنها صرف شده و ظرف چندین سال، تمام بسترهای چنین طرح های مهمی فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: تا قبل از تدوین و ابلاغ طرح های کلان ملی، در ایران به این صورت کار نکرده بودیم که تیم های تحقیقاتی تشکیل شوند و حتی چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر و همکاری های پژوهشی گروهی در دانشگاه های کشور ما امری جدید بود که خوشبختانه طی این سالها به نحو احسن شکل گرفته است.
برخورداری یادآور شد: در اجرای هریک از طرح های کلان ملی، افرادی از دانشگاه ها و پژوهشگاه های مختلف با یکدیگر همکاری می کنند و کارها به صورت تیمی شکل گرفته که قبلا به ندرت شاهد آن بودیم و حتی برخی از این طرح ها نیازمند همکار خارجی بوده است که با آنها هم مذاکره شده و قرارداد منعقد شده است.
وی تصریح کرد: این نعمت بزرگی است که ما به صورت تیمی بتوانیم در کنار هم کار کنیم و از ثمرات آن بهره مند شویم و امیدواریم در شرایطی که پیشرفت قابل توجهی در اکثر طرح های کلان صورت گرفته و به حصول نتیجه نزدیک شده ایم، بودجه لازم دراختیار طرح ها قرار گیرد و نتیجه زحمات سال های اخیر به بار بنشیند.

**گسترش تبادلات علمی بین المللی در فضای پسا برجام 
رییس دانشگاه علم و صنعت ایران درخصوص گسترش تبادلات علمی بین المللی در فضای پسا برجام نیز گفت: همه دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه های بزرگ کشور به مرکزیت وزارت علوم، ماههاست جلسات هماهنگی و همفکری درخصوص تقویت مراودات علمی در سطح بین المللی برگزار کرده اند. 
وی تاکید کرد: این یک مساله ملی است و به یک دانشگاه محدود نمی شود هرچند، دانشگاه ها به نوبه خود در حوزه ارتباطات و توانمندی هایشان، فعالیت هایی در راستای گسترش ارتباطات بین المللی انجام می دهد.
برخورداری به بازدیدهای متعدد مسوولان دانشگاههای اروپایی از دانشگاه های ایران طی ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: در نتیجه این بازدیدها و جلسات رایزنی، تفاهم نامه های همکاری میان دانشگاه های بزرگ ایران و دیگر کشورها در دستور کار قرار گرفته است.
وی از تفاهم دانشگاه علم و صنعت ایران با دانشگاه های کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه و روسیه به منظور 
تبادل استاد و دانشجو، فرصت های مطالعاتی، دوره های آموزشی و پروژه های پژوهشی مشترک خبر داد و گفت: اکنون درباره جزییات اجرایی شدن تفاهمات صورت گرفته، وارد مذاکره شده ایم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل