نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سالانه صد میلیون تن مواد اولیه غذایی در ایران تولید می شود

دکتر هدایت حسینی در همایش صنایع غذایی – بررسی ارتباط بین صنعت و غذا و روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه که به میزبانی این واحد دانشگاهی برگزار شد، از غذا به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین نیازهای انسان در طول زندگی یاد کرد. وی افزود: بر اساس آمار حدود 800 میلیون نفر در جهان از گرسنگی ظاهری و بیش از 2 میلیارد نفر از گرسنگی پنهان رنج می برند که این امر خود دلیلی بر توجه ویژه به بحث غذا و افزایش کیفیت مواد غذایی دارد.

حسینی ادامه داد: در ایران حدود 50 میلیون هکتار زمین زراعی مناسب وجود دارد که 20 میلیون هکتار از آن زیرکشت است.
عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات، فرآوری مواد اولیه غذایی را یکی از نواقص اصلی صنایع غذایی کشور معرفی کرد و گفت: فرآوری درست و مناسب موجب افزایش ارزش ماده غذایی و کاهش ضایعات آن و در نهایت بالارفتن ارزش افزوده می شود.
وی با بیان اینکه فرآوری مواد غذایی و سالم سازی آن از مهمترین وظایف متخصصان صنایع غذایی است، اضافه کرد: امروز مردم به سلامت ماده غذایی اهمیت ویژه ای می دهند و این فرصت خوبی را برای تولید غذای سالم و با کیفیت ایجاد کرده است.
حسینی ادامه داد: تولید مواد غذایی با کیفیت و سودمند تنها توسط یک حوزه صورت نخواهد گرفت بلکه زنجیره ای از مرحله تولید، حمل و نقل، شرایط نگهداری، افزایش کیفیت و فرآوری را شامل می شود و لازمه اصلی آن تأمین اصول فنی و بهداشتی است. مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و داروی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر الگوی زندگی مردم و کم تحرک شدن آنها، تولید غذاهای فراسودمند در دستورکار بیشتر کشورها قرار گرفته است؛ غذاهایی که در عین حفظ طعم، رنگ و بوی قابل قبول از ارزش غذایی بالا و سلامت کامل برخوردار باشند و همچنین باعث ارتقای سلامت مصرف کننده شوند.
وی با بیان اینکه در کشور حدود 12 هزار واحد تولیدکننده مواد غذایی وجود دارد، تصریح کرد: در حوزه تولید مواد غذایی و صنایع غذایی نیازمند حضور فعال متخصصان این عرصه در محورهای گوناگون مانند نگاه سلامت محور به مواد غذایی، نوآوری در تولید و علم محور شدن در حوزه صنایع غذایی هستیم.

اختصاص حدود 40 درصد اقتصاد هر خانواده به سبد غذایی
دبیر انجمن متخصصان صنایع غذایی ایران نیز در این همایش با بیان اینکه بحث خوراک مردم موضوعی اساسی و مهم است، گفت: تولید مواد و محصولات غذایی نیازمند زنجیره تولید از ابتدای فرایند تولید مواد اولیه تا تولید محصول غذایی است و باید همخوانی مناسبی در این زنجیره وجود داشته باشد چراکه نبود این زنجیره باعث کاهش کیفیت محصولات خواهد شد.
مهندس محمدرضا شافعی نیا افزود: فرآوری مواد غذایی از مهمترین بخش های تولید محصولات غذایی است که اگر به خوبی صورت گیرد به افزایش ارزش افزوده، سلامت و کیفیت و کاهش قیمت تمام شده منجر خواهد شد.
وی با استناد به آمارهای بانک مرکزی گفت: بین 38 تا 40 درصد اقتصاد هر خانواده به سبد غذایی خانوار اختصاص دارد که این آمار نشان دهنده اهمیت غذا در هر خانواده است، بنابراین تهیه و تولید غذای سالم و با کیفیت وظیفه مهمی است که برعهده دست اندرکاران این صنعت قرار دارد.

 مصرف روزانه 320 گرم نان در هر خانواده ایرانی
عضو هیات علمی دانشکده صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش گفت: نان، یکی از مهمترین و کامل ترین مواد غذایی مصرفی است و بر اساس آمار منتشره از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) حدود 70 درصد انرژی غذایی در کشورهای خاورمیانه را نان تشکیل می دهد.
دکتر سیدمهدی سیدین با بیان اینکه در ایران روزانه به طور میانگین 320 گرم نان توسط هر خانواده ایرانی مصرف می شود، افزود: تولید نان به روش صنعتی مزایایی نظیر رعایت بیشتر موازین بهداشتی، ارزش غذایی بالاتر به دلیل زمان پخت بیشتر و قرار نگرفتن در برابر حرارت مستقیم، مدت زمان نگهداری بیشتر، اتلاف انرژی کمتر است در مقابل نان سنتی به دلیل لقمه پذیر بودن و ذائقه آن است که مردم تمایل به استفاده از آن دارند.
رییس واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش اظهار کرد: واحد علوم و تحقیقات تنها واحدی است که دانشکده ای تخصصی در زمینه صنایع غذایی دارد و علاوه بر افزایش کیفیت آموزش و رویکرد تحقیقاتی به بحث کارآفرینی و ارتباط موثر آن با صنعت و سایر بخش ها اهمیت ویژه ای قائل است.
دکتر علی عباسپور به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی اشاره کرد و گفت: علم همراه با عمل از مهمترین علل پیشرفت و ترقی در هر کشور محسوب می شود و دانشگاه ها و صنایع بدون همکاری با هم پیشرفت چشمگیری نخواهند داشت.
وی تاثیرات مستقیم غذا و مواد غذایی بر اقتصاد و اقتدار کشورها را یادآور شد و تصریح کرد: تولیدات مواد غذایی حتی به مراتب بیش از نفت می تواند در اقتصاد و اقتدار یک کشور سهم داشته باشد، زیرا دغدغه اصلی مردم در هر جامعه بحث سبد مواد غذایی است و با توجه به اینکه ایران کشوری چهارفصل است می توان از این قابلیت ها به بهترین شکل برای رشد هرچه بیشتر اقتصادی کشور کمک گرفت.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل