بارندگی های اخیر تنها در حد مسکّن است

وقوع خشکسالی های چند سال اخیر باعث کاهش چشمگیر منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور شده است و کشور را در برابر کم آبی آسیب پذیر کرده است. پدیده تغییرات اقلیمی در سال های گذشته به کاهش 10 درصدی حجم بارش ها و 25 درصدی حجم رواناب های سطحی منجر شده است.

با این وجود با گذشت بیش از 50 روز از سال آبی جاری، وقوع بارندگی های مناسب در نقاط مختلف کشور تا اندازه ای نگرانی ها را کاهش داده و امیدهایی برای تداوم بارندگی های مطلوب در سال پیش رو به وجود آورده است. اما کارشناسان و مسوولان آب کشور به شهروندان هشدار می دهند که بارش های مقطعی مناسب به معنای پایان بحران کم آبی نیست و می بایست سیاست های مدیریت مصرف و استفاده بهینه از آب تداوم یابد. در غیر این صورت چنانچه کشور دوباره به دوران خشکسالی وارد شود، امنیت آبی ما به مخاطره خواهد افتاد.   

مهندس رضا راعی؛ مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: با گذشت بیش از 50 روز از سال آبی 93-94 میانگین بارندگی متوسط کشور به 50 میلی متر رسیده است که نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش یافته و نسبت به آمار بلند مدت 45 ساله، 133 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: میزان بارندگی بر جریان های سطحی کشور اثرگذار بوده است تا آنجاکه میزان آب ورودی به 158 سد عمده مخزنی کشور که وظایف تامین آب شرب، بهداشت، صنعت و کشاورزی را بر عهده دارند، نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد. این موضوع بیانگر تاثیر مثبت بارندگی های اخیر بر جریان های سطحی است.

راعی تصریح کرد: خوشبختانه در 3 حوضه آبریز اصلی کشور، افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است و در 3 حوضه دیگر با وجود بارندگی های خوب، باز هم کاهش بارش نسبت به پارسال را شاهد هستیم. این حوضه ها شامل حوضه آبریز دریای خزر، حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نیز حوضه آبریز قره قوم در شمال شرق ایران است. اما نسبت به آمار بلندمدت 45 ساله همه حوضه های آبریز ما افزایش بارندگی داشته اند.

خوشبختانه در 3 حوضه آبریز اصلی کشور، افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است و در 3 حوضه دیگر با وجود بارندگی های خوب، باز هم کاهش بارش نسبت به پارسال را شاهد هستیم

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب با تاکید بر لزوم رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان، اظهار کرد: مردم ما می بایست بر این موضوع آگاه باشند که این بارندگی ها مسکّنی بیش نیست. زمانی این بارش ها روی منابع آب کشور اثرگذار خواهند بود و ما را در حاشیه امن قرار می دهند که این بارندگی ها ادامه داشته باشد. ولی از آنجاکه روند بارندگی ها حالت سینوسی دارد بدین معنا که بعضی اوقات بارندگی داریم و بعضی اوقات نداریم، بنابراین باید این امنیت را خود ما با مصرف بهینه و درست به وجود بیاوریم و این بارش های موقتی مسیر ما را عوض نکند. انشالله بتوانیم با صرفه جویی و استفاده درست از منابع آب، این بارندگی ها را در مخازن سدها برای آینده نگهداری کنیم که اگر احیانا شرایط اقلیمی به گونه ای رقم خورد که در مقاطعی از سال آبی پیش رو بارندگی نداشته باشیم، از این آب ذخیره شده استفاده کنیم.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا