کشف دوردست ترین جرم منظومه شمسی

منظومه شمسی به عنوان نزدیک ترین و در دسترس ترین محیط آسمانی برای انسان شناخته می شود ولی حتی این محیط نزدیک نیز هنوز برای انسان ها سرشار از ناشناخته های بزرگ و باورنکردنی است و حتی در طول چند دهه اخیر شاهد تغییر تعداد سیاره های این منظومه از دید ستاره شناسان بوده ایم.

این جرم آسمانی 15.5 میلیارد کیلومتر(1.3 واحد نجومی) با خورشید فاصله دارد.

با این وجود هر سال موجب کشف موارد بیشتر و دقیق تری درباره این منظومه می شود و رفته رفته با پیشرفت فناوری، دورترین نقطه های منظومه شمسی نیز برای انسان ها آشکار می شود. ستاره شناسان به تازگی توانسته اند دورترین جرم آسمانی را نسبت به خورشید شناسایی کنند. این جرم آسمانی 15.5 میلیارد کیلومتر(1.3 واحد نجومی) با خورشید فاصله دارد.

برای مقایسه و درک بهتر این مقیاس باید یادآور شد که میزان یک واحد نجومی برابر با فاصله زمین تا خورشید است. اسکات شپرد به عنوان ستاره شناس موسسه علوم کارنگی، این جرم آسمانی که با نام V774104 نام گذاری شده است را در نشست جمعیت انجمن اخترشناسی آمریکا معرفی کرد.

البته این جرم به صورت مستقیم توسط دانشمندان آمریکایی کشف نشده است و برای آن بهره گیری از ابزار مورد استفاده توسط سایر کشورها نیز ضروری بوده است و این کشف به نحوی صورت گرفت که این جرم آسمانی با تلسکوپ ژاپنی Subaru مشاهده شد. هم اکنون دانشمندان در تلاش هستند تا شکل دقیق و مدار آن را کشف کنند.

در هر حال هنوز نمی توان ماهیت دقیق این جرم آسمانی را تعیین کرد و برای این کار باید به تصاویر بهتر و با کیفیت تری از آن دست پیدا کرد تا بتوان نام دقیق تری بر روی این جرم گذاشته و آن را در طبقه بندی های مرسوم علوم نجومی جای داد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا