نخستین خطوط اتوبوس رانی شهری جهان

در دوران صنعتی شدن در روند زندگی روزمره انسان ها و همچنین اوضاع شهر ها تغییر بسیار چشم گیری ایجاد کرد. در این دوران همه روزه عده بسیار کثیری از مردم که مشغول به کار در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی بودند در ساعاتی مشخص از روز باید به مکان های مشخصی رفت و آمد می کردند.

مردم می توانستند در ساعات رفت و آمد کالسکه ، در ابتدا و میانه مسیر بر روی آن سوار شده و با آن جا به جا شوند.

عده ای از مردم برای رفت و آمد در این ساعات از تاکسی استفاده کرده و عده دیگر نیز تصمیم می گرفتند که مسیر خود را با پای پیاده طی کنند. در نتیجه در هر دوی این حالات یا هزینه زیادی صرف می شد یا خستگی بیش از حدی برای فرد به جا می ماند. در آن زمان( سال 1823 میلادی ) استانیسلاس بودری (Stanislaus Baudry) که ساکن شهر نانتس فرانسه بود به دنبال راهی می گشت که از طریق آن رفت و آمد های خود را کم هزینه تر کند.

سرانجام او کالسکه طویلی ساخته و از چند اسب بسیار قوی برای کشیدن آن استفاده کرد. او با استفاده از کالسکه خود همه روزه عده ای از مردم را در مسیر های روتین و در زمان های مشخص جابه جا می کرد و به این ترتیب مردم می توانستند در ساعات رفت و آمد کالسکه ، در ابتدا و میانه مسیر بر روی آن سوار شده و با آن جا به جا شوند. او کالسکه خود را دامس بلنچز " dames blanches"نام گذاری کرد اما بعد ها به دلایلی نام آن را به " voiture omnibus " تغییر داد.

بودری به تدریج مسیر حرکتی این کالسکه را از نانتس به بوردو و از آنجا به پاریس گسترش داد. به این ترتیب از آنجا بود که این کالسکه بسیار مشهور گشت و در سال 1828 در بریتانیا و حتی نیویورک مورد استفاده قرار گرفت.

در ادامه همه گیر شدن استفاده از این اتوبوس، قوانین خاصی نیز برای آن تصویب شد از جمله این که مسافران این کالسکه اتوبوسی تنها باید در مبدا یا مقصد این اتوبوس وارد آن شوند و ورود به ان در میانه راه ممنوع بود. تلاش های مردم برای تغییر این قانون بی نتیجه بود و حتی امروزه در اتوبوس های بدون اسب نیز هم از آن استفاده می شود. با این حال می توان کالسکه بودری را به عنوان اولین اتوبوس جهان در نظر گرفت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا