کاهش مرگ و میر مادران در سراسر جهان، ضرورتی برای تحقق توسعه هزاره

به گزارش ایرنا، خبرگزاری یونایتدپرس با اعلام این خبر افزود: از سال 1990 که سازمان ملل مجموعه ای از اهداف هشت گانه توسعه بین المللی هزاره را در طیف وسیعی از مسائل از فقر و ایدز گرفته تا آموزش و پرورش تصویب کرد، مرگ و میر مادران اعم از مرگ در دوران بارداری، زایمان و یا در شش هفته نخست پس از زایمان، از حدود 532 هزار به 303 هزار مورد مورد کاهش یافته است.
سازمان ملل با همکاری سازمان جهانی بهداشت و یونیسف هدفی را برای کاهش مرگ و میر مادران به سه چهارم تا پایان سال جاری میلادی تعیین کرده بودند.
9 کشور شامل بوتان، کیپ ورد، کامبوج، ایران، جمهوری دموکراتیک خلق لائوس، مالدیو، مغولستان، رواندا و تی مور-لسته به این هدف دست یافتند؛ اما میزان مرگ و میر مادران در بسیاری از این کشورها به رغم پیشرفت قابل توجه آنها در این زمینه، هنوز هم از سایر نقاط جهان بالاتر است.
با وجود این که سازمان ملل خاتمه دادن به مرگ و میر مادران تا سال 2030 را به عنوان یک هدف تعیین کرده است، اما با توجه به این که تحقق آن مستلزم سه برابر شدن روند طی شده از سال 1990 است، هم اکنون محققان سازمان ملل ، سازمان جهانی بهداشت و یونیسف به دنبال کاهش های بیشتری هستند.
گیت رائو گوپتا معاون مدیر اجرایی یونیسف در یک بیانیه خبری اعلام کرد: همانطور که در تمام اهداف توسعه هزاره مرتبط با سلامت مشاهده کرده ایم، لازم است که برای کاهش مرگ و میر مادران، علاوه بر تقویت سیستم بهداشتی سایر مسائل نیز مد نظر قرار گیرد.
وی در این زمینه به اهمیت آموزش زنان و دختران به عنوان عاملی مهم برای بقای آنها و کودکانشان اشاره کرد. 
طبق این گزارش که در مجله The Lancet منتشر شده است، سازمان های یاد شده با دریافت اطلاعات 171 کشور از 183 کشور جهان متوجه شدند که میزان مرگ و میر مادران از 385 مرگ در 100 هزار تولد زنده در سال 1990 با کاهش 43.9 درصدی به 216 مورد در 100 هزار تولد زنده رسیده است. 
براساس پیش بینی محققان، تا پایان امسال 99 درصد از مرگ و میر مادران در مناطق در حال توسعه جهان رخ خواهد داد، به طوری که دو سوم موارد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا خواهد بود هر چند که این منطقه از لحاظ کاهش میزان مرگ و میر مادران به اندازه زیادی پیشرفت داشته و از سال 1990 شاهد کاهش 45 درصدی مرگ و میر مادران بوده است. 
سازمان ملل ماه سپتامبر هدف جدیدی را برای کاهش هر چه بیشتر میزان مرگ و میر مادران تعیین کرد که براساس آن باید 216 مورد مرگ در هر 100 هزار نفر به زیر 70 مورد کاهش یابد. 
برای رسیدن به این هدف، لازم است که رقم 2.3 درصد به عنوان نرخ سالانه پیشرفت جهان در کاهش میزان مرگ و میر مادران از سال 1990، سه برابر شود و از سال آینده به 7.5 درصد برسد.
سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت و یونیسف اعلام کردند که تحصیلات و منابع مهمترین عوامل برای کاهش مرگ و میر مادران هستند و سران کشورها نیز باید برای تقویت سیستم های بهداشتی، اجرای مراقبت های کیفی، مداخلات ضروری بهداشتی و آموزش زنان درمورد سلامت و تنظیم خانواده اقدام کنند.
محققان این سازمان ها اعلام کردند: همچنین لازم است که در جریان بحران های انسانی و همه گیر، توجه خاصی به مرگ و میر مادران شود زیرا در این موقعیت ها مرگ و میر مادران افزایش می یابد.
وی افزود: اگر اکنون پیشرفت عمده ای حاصل نشود، در سال 2030 بار دیگر با یک هدف از دست رفته در زمینه کاهش میزان مرگ و میر مادران مواجه خواهیم شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا