یافته های علمی معیار تصمیم گیری در مورد محصولات تراریخته

محمدتقی توکلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم ممانعت از ورود محصولات تراریخته خارجی به کشور گفت:  بعضی محصولات کشاورزی به منظور افزایش راندمان تولید مورد اصلاح ژنتیکی قرار می گیرند که به آنها محصولات تراریخته می گویند. اگر این کار به صورت کنترل شده و تحت تحقیقات صورت بگیرد به نحوی که ضرر و زیانی از نظر تغییر ماهیت نداشته باشد، مشکلی در این زمینه وجود ندارد و می توانیم در داخل نسبت به تولید این گونه محصولات اقدام کنیم. اما در بحث واردات باید دقت کرد که به سمت استفاده از محصولات تراریخته خارجی روی نیاوریم چراکه کارشناسان و مسوولان سازمان غذا و دارو این موضوع را تایید نمی کنند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: در بسیاری از کشورهای خارجی به ویژه غربی از محصولات تراریخته استفاده نمی شود. دلیل این امر سرطانزا بودن این محصولات و عواقب و هزینه هایی است که در اثر جهش ژنی برای سلامت انسان ها به وجود می آید.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این محصولات می بایست با انجام بررسی های زیاد و نیز با اعمال قرنطینه به ویژه در مورد محصولات وارداتی انجام شود. در مواردی که از مواد شیمیایی در تولید این محصولات استفاده شده است باید با احتیاط زیاد عمل کرد.

توکلی ادامه داد: بنابراین ما به هیچ وجه استفاده از محصولات تراریخته خارجی را توصیه نمی کنیم. در داخل هم اگر قرار است این محصولات تولید شود باید با تحقیق و بررسی باشد. به هر ترتیب این کار با نظر مسوولان وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش راندمان محصول انجام می شود.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  تصریح کرد: حتما باید پس از انجام تحقیقات کافی و اطمینان از نتایج حاصله، در مورد تولید یا عدم تولید این محصولات تصمیم گرفت چراکه ممکن است استفاده از این محصولات برای سلامت افراد تبعاتی داشته باشد.  حتی ممکن است برای برخی از حیوانات که به طور غیرمستقیم مورد استفاده انسان قرار می گیرند، زیان آور باشد. پس معیار تصمیم گیری در مورد این محصولات، یافته های علمی و پژوهشی است که باید به تایید متولیان امر برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش منابع آب کشور و نیز تلفات بالای آب در بخش کشاورزی، آیا اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی می تواند در کاهش مصرف آبشان موثر باشد؟ گفت: اگر اصلاح ژنتیک برای افزایش راندمان باشد این یک نوع بهره وری از آب است. چنانچه ابهامات پیرامون سلامت این محصولات با انجام تحقیقات مرتفع شود و سالم بودن این محصولات تایید گردد، قطعا این کار می تواند در افزایش بهره وری و راندمان آب در بخش کشاورزی موثر باشد و شاید بتوان گفت به نوعی باعث مدیریت آب می شود.

ما به هیچ وجه استفاده از محصولات تراریخته خارجی را توصیه نمی کنیم. در داخل هم اگر قرار است این محصولات تولید شود باید با تحقیق و بررسی باشد

این نماینده مجلس اظهار کرد: وقتی یک واریانت برنج به صورت تراریخته تولید می شود یکی از اهداف اصلی، تولید بیشتر است یعنی با مصرف آب کمتر، تولید بیشتری انجام می شود. بنابراین به خودی خود کنترل مصرف آب صورت می پذیرد.

توکلی با اشاره به نگرانی هایی که در زمینه واردات محصولات تراریخته خارجی به کشور وجود دارد، عنوان کرد: بخشی از این موضوع به دلیل سواستفاده واردکنندگان است چراکه حتما این محصولات ارزانتر تمام می شود بنابراین سود بیشتری نصیب آنها می کند. علاوه بر این بی توجهی دستگاه های مسوول مزید بر علت است. بالاخره هر کالایی که وارد می شود باید استاندارد لازم را داشته باشد و تاییدیه خودش را از مراجع رسمی بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: باید نظارتی که نسبت به واردات محصولات کشاورزی صورت می گیرد، دقیق تر و حساب شده تر باشد. در زمینه تولیدات هم باید با برنامه ریزی و بر اساس سیاست های کشور عمل کرد.    

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا