نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اثر پرستاری بر خواب پس از جراحی شکم

امروزه یكی از انواع روش های درمانی بیماران، جراحی است كه باعث ایجاد عوارض متعدد بعد از عمل از جمله اختلال در آسایش و خواب بیماران می شود و به همین دلیل نیز دانشمندان ایرانی به انجام پژوهشی در این زمینه دست زده اند که هدف از این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزش مدیریت عوارض جراحی بر كیفیت خواب بیماران تحت اعمال جراحی شكم بوده است

برنامه آموزش قبل از عمل در مورد مدیریت عوارض جراحی در بهبود وضعیت خواب بعد از عمل جراحی بیماران موثر است.

در این مطالعه نیمه تجربی 80 بیمار (40 نفر گروه آزمون و 40 نفر گروه كنترل) از بیماران كاندید اعمال جراحی شكم به روش نمونه گیری تصادفی در بخش های جراحی بیمارستان گنجویان دزفول انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشخصات فردی و بیماری و پرسشنامه كیفیت خواب پیتزبرگ و نوع مداخله آموزش چهره به چهره درباره مدیریت عوارض جراحی بود. وضعیت خواب بیماران دو گروه صبح روز بعد از عمل بررسی و نتایج حاصل مقایسه شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.

 در این تحقیق بین میانگین نمرات كیفیت خواب بعد از عمل جراحی بیماران در دو گروه آزمون و كنترل تفاوت آماری معنی دار وجود داشت (p<0/001) و كیفیت خواب بیماران گروه كنترل ضعیف تر بود.

پژوهشگران با بررسی یافته ها این گونه نتیجه گیری کردند که برنامه آموزش قبل از عمل در مورد مدیریت عوارض جراحی در بهبود وضعیت خواب بعد از عمل جراحی بیماران موثر است و می توان برای بهبود وضعیت آسایش و در نتیجه ارتقاء سلامت جسمی و روانی بیماران این مداخله پرستاری غیرتهاجمی را پیشنهاد کرد.

منبع: سیما هاشمی، محمدكاظم مكارم مسجدی، فرشته جواهری، احسان بهرام پور، 1394، تاثیر مداخلات پرستاری بر كیفیت خواب بیماران تحت اعمال جراحی شكم. مجله مندیش، سال ششم، شماره 10-11.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل