نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آموزش گروهی روشی موثر در بیماران همودیالیزی

بسیاری از بیماران تحت درمان با همودیالیز آگاهی كاملی از محدودیت مصرف مایعات ندارند لذا دچار مشكلاتی مانند افزایش وزن و فشارخون می شوند. افزایش آگاهی می تواند موجب تصحیح رفتارها و ارتقاء دانش آنها برای عملكرد صحیح شود. به همین دلیل نیز پژوهشی با هدف تاثیر آموزش به شیوه گروه كوچك بر اضافه وزن و تغییرات فشار خون بین دو جلسه همودیالیز در بیماران همودیالیزی انجام شد

آموزش به شیوه گروه كوچك می تواند به عنوان روشی موثر و كم هزینه موجب كاهش اضافه وزن و فشار خون سیستولیك بین دو جلسه همودیالیز در بیماران دیالیزی شود.

در این پژوهش نیمه تجربی، اطلاعات از 42 بیمار همودیالیزی كه به روش نمونه گیری از طریق سرشماری انتخاب شده بودند به وسیله چك لیست جمع آوری شد. محیط پژوهش بیمارستان های آموزشی شهر همدان بود. قبل از شروع جلسات آموزش به شیوه گروه كوچك، میانگین اضافه وزن و فشارخون سیستولیك بیماران هر روز و طی یك هفته ثبت شد.

پس از آن 4 جلسه آموزش به شیوه گروه كوچك انجام شد. یك هفته و یك ماه پس از اتمام جلسات، متغیرهای مورد نظر مجدداً اندازه گیری شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار spss نسخه 17 استفاده شد.

یافته ها حاکی از آن بود که میانگین اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز قبل، یك هفته و یك ماه بعد از اتمام جلسات آموزشی به ترتیب 64/ 3، 34/ 1 و 71/ 1 كیلوگرم بود همچنین میانگین فشارخون سیستولیك قبل، یك هفته و یك ماه بعد از آموزش به ترتیب 7/ 139، 6/1 29 و 5/ 129 بود  كه در هر دو مورد این اختلاف معنادار بود.

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که آموزش به شیوه گروه كوچك می تواند به عنوان روشی موثر و كم هزینه موجب كاهش اضافه وزن و فشار خون سیستولیك بین دو جلسه همودیالیز در بیماران دیالیزی شود، همچنین می توان از این روش برای افزایش سطح آگاهی و آموزش به سایر بیماران مزمن استفاده کرد.

منبع: ملیحه آدینه فتح آبادی، شهروز رهبری،  1394، تاثیر آموزش به شیوه گروه كوچك بر اضافه وزن و تغییرات فشار خون بین دو جلسه همودیالیز در بیماران همودیالیزی. مجله مندیش ، سال ششم، شماره 10-11.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل