نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسائی قدیمی ترین ژن مقاومت در برابر آنتی بیوتیک

تیمی از پژوهشگران ایتالیائی با مطالعه بقایای یک مومیائی متعلق به دوران پیش کلمبیائی Pre-Columbian era موفق به شناسائی ژن ایجاد کننده مقاومت در برابر آنتی بیوتیک شدند .

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، تیمی از دیرین آسیب شناسان pathologists دانشگاه پیزا   Pisa University  به همراه گروهی از پزشکان با بررسی و آنالیز این مومیائی مربوط به آمریکای جنوبی که در اواخر قرن نوزدهم میلادی به ایتالیا آورده شده بود ، موفق به شناسائی ژن فوق شدند .

در این مطالعات دانشمندان موفق به شناسائی چندین ژن متفاوت در بدن این مومیائی هزار ساله  شده اند که موجب بروز مقاومت در برابر آنتی بیوتیک می شود و مطالعه دقیق این ژن ها می تواند پژوهشگران را در اتخاذ راهکاری مناسب برای مقابله با پدیده مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در عصر حاضر یاری کند .

گفتنی است مومیائی مورد بحث در طول این سال ها در بخش قوم ، انسان شناسی  موزه فلورانس Florence's Museum of Anthropology and Ethnology  نگهداری می شد . در همین زمینه جینو فورناسیاری Gino Fornaciari از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد :  " ما موفق به کشف و شناسائی ژن های متعددی در بقایای این مومیائی شده ایم که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت می کنند . " تجزیه تحلیل ها و آزمایش های انجام شده بر پایه نمونه برداری ژنتیکی از بقایای یک زن حدودا بیست ساله انجام شده است که به صورت طبیعی و بر اثر قرار گرفتن در محیط سرد و خشک ارتفاعات سلسله کوه های آند ، مومیائی شده است . کارشناسان برآورد می کنند که این جسد به قرون یازدهم و دوازدهم میلادی تعلق دارد .

در ادامه این تحقیقات ، دانشمندان با بررسی اندام های داخلی بدن این زن ، قادر به شناسائی دلیل اصلی مرگ وی شدند . بر این اساس ، دلیل مرگ وی بیماری انگلی مناطق  گرمسیری شاگاس Chagas tropical parasitic disease عنوان شده که ناشی از تک یاخته تریپانوزوما کروزی protozoan Trypanosoma cruzi است .

در این مطالعات دانشمندان موفق به شناسائی چندین ژن متفاوت شده اند که موجب بروز مقاومت در برابر آنتی بیوتیک می شود و مطالعه دقیق این ژن ها می تواند پژوهشگران را در اتخاذ راهکاری مناسب برای مقابله با پدیده مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در عصر حاضر یاری کند .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل