نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی و ساخت سازه‌های هیدرولیکی در کشور الزامی است

دبیر چهاردهمین کنفرانس هیدرولیک ایران گفت: به دلیل مسائل و مشکلات مهم آبی و همچنین به دلیل اینکه کشور ایران روی کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین قرار گرفته است ضرورت طراحی و ساخت سازه‌های هیدرولیکی و مدیریت کردن منابع آبهای سطح و زیرزمینی الزامی است.

غلامرضا عزیزان در گفت وگو با ایسنا ، در حاشیه چهاردهمین کنفرانس هیدرولیک ایران که در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: علم هیدرولیک در واقع به بررسی قوانین حاکم بر جریان آب در مجاری روباز شامل کانال‌ها، رودخانه‌ها و سر ریز سدها و آبگیرها می‌پردازد.

وی گفت: اندیشمندان و محققین کشور در زمینه ساخت سازه‌های هیدرولیکی با تحقیق و بررسی در زمینه مسائل آبی و زیست محیطی زمینه رشد دانش مهندسی هیدرولیک کشور را فراهم کرده‌اند.

عزیزان در ادامه افزود: بعد از انقلاب با طراحی و ساخت سدهای بزرگ بر روی رودخانه‌ها، حجم بسیار زیادی از آبهای سطحی در مواقع سیلابی کنترل و ذخیره شده است.

معاون آموزشی دانشکده مهندسی شهید نیکبخت اظهار کرد: محققان توانسته‌اند از آبهای سطحی که موجب خسارت و شستن خاکهای زراعی می‌شود در مواقع کم آبی استفاده کنند.

وی گفت: صنعت سدسازی و سازه‌های هیدرولیکی در گذشته توسط خارجی‌ها طراحی و اجرا می‌شد اما امروزه نه تنها طراحی و ساخت سدها و سازه‌های هیدرولیکی در کشور طراحی و ساخته می‌شود بلکه در این زمینه خدمات مهندسی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

وی ادامه داد: برای تشویق جوانان در رابطه با این علم در سطح دانشگاه‌های کشور مسابقات علمی المپیاد هیدرولیک ایران همه ساله اجرا می‌شود و به پایان‌نامه و رساله برتر ارشد و دکتری جوایزی در روز اختتامیه کنفرانس از طرف انجمن هیدرولیک ایران اهدا می‌شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل