طراحی و ساخت سازه‌های هیدرولیکی در کشور الزامی است

دبیر چهاردهمین کنفرانس هیدرولیک ایران گفت: به دلیل مسائل و مشکلات مهم آبی و همچنین به دلیل اینکه کشور ایران روی کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین قرار گرفته است ضرورت طراحی و ساخت سازه‌های هیدرولیکی و مدیریت کردن منابع آبهای سطح و زیرزمینی الزامی است.

غلامرضا عزیزان در گفت وگو با ایسنا ، در حاشیه چهاردهمین کنفرانس هیدرولیک ایران که در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: علم هیدرولیک در واقع به بررسی قوانین حاکم بر جریان آب در مجاری روباز شامل کانال‌ها، رودخانه‌ها و سر ریز سدها و آبگیرها می‌پردازد.

وی گفت: اندیشمندان و محققین کشور در زمینه ساخت سازه‌های هیدرولیکی با تحقیق و بررسی در زمینه مسائل آبی و زیست محیطی زمینه رشد دانش مهندسی هیدرولیک کشور را فراهم کرده‌اند.

عزیزان در ادامه افزود: بعد از انقلاب با طراحی و ساخت سدهای بزرگ بر روی رودخانه‌ها، حجم بسیار زیادی از آبهای سطحی در مواقع سیلابی کنترل و ذخیره شده است.

معاون آموزشی دانشکده مهندسی شهید نیکبخت اظهار کرد: محققان توانسته‌اند از آبهای سطحی که موجب خسارت و شستن خاکهای زراعی می‌شود در مواقع کم آبی استفاده کنند.

وی گفت: صنعت سدسازی و سازه‌های هیدرولیکی در گذشته توسط خارجی‌ها طراحی و اجرا می‌شد اما امروزه نه تنها طراحی و ساخت سدها و سازه‌های هیدرولیکی در کشور طراحی و ساخته می‌شود بلکه در این زمینه خدمات مهندسی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

وی ادامه داد: برای تشویق جوانان در رابطه با این علم در سطح دانشگاه‌های کشور مسابقات علمی المپیاد هیدرولیک ایران همه ساله اجرا می‌شود و به پایان‌نامه و رساله برتر ارشد و دکتری جوایزی در روز اختتامیه کنفرانس از طرف انجمن هیدرولیک ایران اهدا می‌شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا