استفاده از سامانه ردیابی عصبی حین جراحی های نخاعی در شیراز عملیاتی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این مطلب، گفت: راه اندازی و استفاده از دستگاه های مانیتورینگ، باعث افزایش کیفیت و کاهش عوارض در جراحی های پیچیده نخاعی شامل تومورهای درون نخاع و اختلالات کجی ستون فقرات (اسکولیوز و کیفوز) و تومورهای کل سیستم اعصاب مرکزی درون جمجمه می شود. 
مجیدرضا فرخی افزود: استفاده از این دستگاه، سبب کاهش جدی عوارض جراحی برای تومورهای بسیار حساس، مانند تومورهای درون نخاعی و یا ضایعاتی که ممکن است حین جراحی سبب آسیب به نخاع شود، می گردد.
این فوق تخصص جراحی ستون فقرات و مغز و اعصاب، ادامه داد: با استفاده از این دستگاه، بیماران مبتلا به تومورهای حساس در کشورمان و کشورهای مجاور، می توانند با استانداردهای بین المللی مداوا شوند.
وی ادامه داد: با حمایت رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت، محمد هادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاونت های پژوهشی و فناوری و توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، پروژه نقشه برداری مغزی(Brain Mapping) راه اندازی شد.
فرخی گفت: نخستین دستگاه آن که شامل مانیتورینگ سیستم عصبی حین جراحی از طریق ضبط و ثبت پتانسیل های برانگیخته حسی و حرکتی، بینایی و ساقه مغز به نام (MEP SSEP,BEP,VEP و EMG شانزده کاناله)، ضبط امواج D از سطح نخاع و تحریک مستقیم عصب، خریداری و بر روی دو بیمار با تومور درون نخاعی و یک بیمار با تومور مغزی استفاده شد.
رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این که استفاده از این دستگاه در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای نخستین بار در شیراز صورت می گیرد، گفت: بهره جویی از این سیستم، موجب ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه و دستیاران فوق تخصصی ستون فقرات می شود. 
فرخی اظهار کرد: بخش فوق تخصصی جراحی ستون فقرات گروه جراحی اعصاب به عنوان پیشرو در این زمینه، می تواند با استفاده از این دستگاه برای جذب دستیاران فلوشیپ بین المللی رشته های مختلف، شامل جراحی ستون فقرات، و همچنین مرکز تحقیقات علوم اعصاب به دستیار فلوشیپ مانیتورینگ عصبی و دکتری علوم اعصاب، با همکاری تیم های جراحی ستون فقرات و جراحی مغز و اعصاب دانشگاه، آموزش های لازم را در سطح بین المللی ارائه دهد.
وی همچنین از سینا صالحی عضو هیأت علمی پژوهشی مرکز تحقیقات علوم اعصاب که نوروفیزیولوژی مانیتورینگ این جراحی ها را بر عهده داشته و تمام مسؤولان دانشگاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در این زمینه همکاری داشتند، قدردانی کرد.
هزینه خرید دستگاه مانیتورینگ سیستم عصبی حین جراحی های نخاع، نزدیک به 130 هزار یورو اعلام شده است.
فرخی افزود: مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از مراکز تحقیقاتی فعال دانشگاه است که در زمینه علوم اعصاب شناختی و راه اندازی امکانات آن و همچنین همکاری با ستاد علوم شناختی معاونت تحقیقات و فناوری نهاد ریاست جمهوری، تفاهم نامه های متعددی منعقد کرده و به عنوان قطب علوم شناختی جنوب کشور شناخته می شود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا