نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

«پزشکی اجتماعی» مهجور مانده است

دکتر فرهاد جعفری در گفت و گو با سیناپرس افزود: متخصصان رشته پزشکی اجتماعی چندان در مدیریت نظام سلامت به کار گرفته نمی شوند، زیرا هنوز این رشته برای خیلی از مردم، کارشناسان و حتی برخی مسئولان شناخته شده نیست و جایگاه شغلی آنها به درستی تعریف نشده است.

این متخصص پزشکی اجتماعی یادآور شد: پزشکی اجتماعی، بیمارش فرد نیست، بلکه بیمارش کل جامعه است و به همین دلیل برای حل مشکلات سلامت جامعه، تصمیم می گیرد. متخصص این رشته به توان علمی دست پیدا می کند تا در سطح کلان، برنامه های نظام سلامت را مدیریت کند و به تحقیق در این حوزه بپردازد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، در پزشکی اجتماعی، پیشگیری مقدم بر درمان است و خدمات سرپایی درمان نیز به خدمات بستری ارجحیت دارد.

وی با اشاره به نقش پزشکی اجتماعی در ارتقای سلامت جامعه، تاکید کرد: امروزه کار تیمی در نظام سلامت، حرف اول و آخر را می زند. نباید تصور کنیم که برای درمان اصولی یک بیمار، فقط حضور یک پزشک کافی است، بلکه بیمار را باید یک تیم درمانی ببیند. همچنین در کنار این تیم، نیاز است که پزشکی اجتماعی، اولویت های کلان نظام سلامت را تعیین کند.

جعفری تاکید کرد: در نظام سلامت ما به پزشکی اجتماعی، بهای چندانی نمی دهند، اما در صورت به کارگیری متخصصان این رشته، «هزینه-اثربخشی» درمان منطقی تر می شود. یعنی با مدیریت درست بودجه های نظام سلامت، حداکثر بهره برداری از حداقل بودجه ها به عمل می آید.

وی با اشاره به مدیریت نادرست بودجه ها در نظام سلامت و لزوم تاکید بیشتر بر مبحث پیشگیری، اظهار داشت: در کشور ما گاهی تا 100 هزار دلار هم هزینه می کنیم تا یک سال به عمر یک بیمار مبتلا به سرطان اضافه شود، در حالی که می توانیم با صرف هزینه ای بسیار کمتر و با کمک فرهنگ سازی، آموزش و افزایش سطح مراقبت های بهداشتی، از بروز بسیاری از سرطان ها و بیماری های غیرواگیر در جامعه جلوگیری کنیم.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، این برنامه های پیشگیرانه در نظام سلامت که در پزشکی اجتماعی بر آن تاکید می شود، شاید با تخصیص 15 دلار اعتبار برای هر شهروند هم انجام شدنی باشد، اما متاسفانه ما حاضریم صدها برابر این هزینه ها را صرف درمان کنیم، ولی به رویکردهای علمی در پزشکی اجتماعی، بی توجه باشیم.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل