لزوم گسترش همکاری های منطقه ای در مقابله با چالش های زیست محیطی

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، هیات ایرانی متشکل از نمایندگان دولت، پروژه حفاظت از تالاب های ایران و سه سازمان مردم نهاد عضو اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در دیدار با دبیرکل این اتحادیه حضور داشتند. 
در این دیدار، هیات ایرانی ضمن ابراز خرسندی از تغییرات مثبت ایجاد شده در برخی رویه های اتحادیه پس از تصدی اندرسون، بر تمایل ایران به گسترش همکاری ها با این اتحادیه به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین مرجع فنی در موضوعات زیست محیطی تاکید کرد. 
بنابراین گزارش، تاکید ایران بر غنای تنوع زیستی، اکوسیستم حساس منطقه و چالش های مشترک بین کشورها و لزوم گسترش همکاری های منطقه ای در مقابله با این چالش های زیست محیطی از جمله خشکسالی، کمبود آب و ریزگردها و نقش مهم اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در ایجاد همکاری های منطقه ای، لزوم توجه بیشتر به دولت های عضو اتحادیه از جمله ایران و آمادگی برای حضور موثرتر در بدنه تصمیم گیری اتحادیه از طریق عضویت در شورا و تاکید مدیرکل بر لزوم حضور فعال و موثر ایران در کنگره جهانی سال آینده، از مهمترین موضوعات مورد مذاکره در این نشست بود.
همچنین تاکید طرفین بر لزوم فعالیت موثرتر دفتر منطقه ای و حمایت IUCN از طرح پیشنهادی ایران برای همکاری بین مرزی با کشور پاکستان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
حضور فعال و همکاری نزدیک تیم ایرانی شرکت کننده در این نشست متشکل از دولت و سازمان های مردم نهاد و ارایه فعالیت های انجام شده در غرفه های نمایشگاه جانبی، مورد توجه مدیرکل و سایر شرکت کنندگان این نشست قرار گرفت.
هشتمین نشست منطقه ای IUCN نهم نوامبر با حضور کشورهای عضور در شهر امان کشور اردن آغاز شد و تا 13 نوامبر (22 آبان) ادامه دارد.
اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست سازمانی بین المللی با هدف حفاظت از منابع طبیعی در سراسر کره زمین است. این سازمان سال ۱۹۴۸ بنا نهاده شد و مقر آن در شهر ژنو در کشور سوئیس است.
۸۳ کشور، افزون بر یکصد نهاد دولتی، صدها موسسه غیر دولتی، ۸۱ سازمان بین المللی و حدود ۱۰٬۰۰۰ کارشناس و دانشمند با این سازمان همکاری دارند.
اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست از سال ۱۹۶۳ هر سال فهرستی از گیاهان و جانوران رو به انقراض را منتشر می کند که به 'سیاهه قرمز آی یوسی ان' مشهور است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا