صندوق مشترک حمایت از پروژه های تحقیقاتی بین ایران و مجارستان تشکیل می شود

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی در زمینه دستاوردهای سفرمعاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به کشور مجارستان افزود: در راستای گسترش دیپلماسی علم و فناوری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران در دیدار با وزیر کشاورزی مجارستان توافقاتی برتشکیل ' کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری بین ایران و مجارستان' انجام دادند.
وی بیان کرد: در این دیدار درباره موضوعات مختلفی از جمله فناوری های آبخیزداری و جلوگیری از تبخیر آب در پشت سدها ودرآبیاری کشاورزی، تبادل نظر شد و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ها وفناوری هایی که کشور مجارستان از آن برخوردار است تاکید کرد.
کرمی یادآورشد: بر همین اساس، این کمیته مشترک زمینه همکاری در حوزه های مختلف فناوری های کشاورزی، شیلات، آب، محیط زیست، جنگلداری، دامپزشکی، پرورش ماهی، و نیزفعالیت در حوزه تبادل فناوری، آموزش عالی و پژوهش های در بخش های مرتبط و با همکاری بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد. 
وی گفت: پژوهش و ارتقای فناوری در بخش هایی همچون سلول های بنیادی و دستاوردهای مرتبط با سلول های بنیادی گاو در دامپزشکی، اصلاح بذر و تولید بذرهای مقاوم، از جمله موضوعات دیگرهمکاری های بین دو کشور براساس تشکیل کمیته مشترک علمی و فناوری است.

*** جذب دانشجویان ایرانی برای بورس تحصیلی
کرمی بیان کرد: در دیدار ستاری با مسوولان آکادمی علوم مجارستان بر توسعه همکاری های علمی، تحقیقاتی و کاربردی در حوزه نوآوری و فناوری و همکاری های بین المللی، از سوی طرفین تاکید شد و نیز تسهیل ارتباط بین صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشورمان (بنیاد ملی علم ایران) و آکادمی علوم مجارستان، از نکات دیگری بودکه در این نشست مطرح شد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه کشور مجارستان برنامه ای پیش رو دارد مبنی بر افزایش 3 برابری اعطای بورس به دانشجویان خارجی و از آنجا که اکنون، در این کشور یک هزار دانشجوی ایرانی در رشته های مختلف مشغول تحصیل هستند، یکی از نکات مورد بحث، جذب دانشجویان ایرانی توسط دانشگاه های مجارستانی بود.
کرمی افزود: با توجه به فضای مثبت به وجود آمده در حوزه همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور، قرار بر این شد که یکصد بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی برای حضور در مجارستان اختصاص داده شود که بر اختصاص این بورس به مقاطع فوق لیسانس و دکتری و در بخش های ویژه کشور مجارستان تاکید شد.

*** ایجاد صندوق مشترک برای اعطای fund
کرمی یادآورشد: دراین سفرمعاون علمی وفناوری ریاست جمهوری ایران از ایجاد صندوق مشترک درزمینه جایزه حمایتی علم وفناوری fund استقبال کرد، با توجه به امکانات وظرفیت های خوب ایران درحوزه علم وفناوری، سرمایه گذاری هایی برای همکاری های دوجانبه صورت گیرد،همچنین قرارشده است یک صندوق مشترک با برنامه حمایت مالی از پروژه های مشترک تحقیقاتی درحوزه علم وفناوری بین دو کشورتاسیس شود. 

*** فرصت مناسب برای تبادل تجربیات 
کرمی یادآر شد: هفتمین دوره اجلاس جهانی علم موسوم به 'WSF' با موضوع 'قدرت توانمندسازی علم' با هدف توجه به نقش علم در گشایش مسیر توسعه زندگی بشر، نوآوری کسب و کار در 13 تا 13 آبان ماه سال جاری در بوداپست مجارستان برگزارشد،با توجه به حضورافراد کلیدی حوزه علم و فناوری کشورها و به منظور پیگیری موضوعات از پیش تعیین شده و طرح و معرفی دیدگاه ها و مباحث کشورمان در این حوزه، حضور در این اجلاس فرصت مناسبی برای آشنایی و تبادل تجربیات با سایر کشورها در حوزه سیاست گذاری علم و فناوری بود.
گفتنی است برای نخستین بار است که از جمهوری اسلامی ایران، هیئتی علمی و فناوری عالیرتبه به سرپرستی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در اجلاس جهانی علم حاضر می شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا