تکنولوژی سبز بدون داشتن توجیه اقتصادی به جایی نمی رسد

دکتر محمود صباحی که به دعوت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و به عنوان سخنران کلیدی در اولین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار حضور یافته است در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مساله انرژی سبز یا شیمی سبز، یک جزء از جریان 'پایندگی' ( sustainability ) است به این معنی که چگونه می توان صنایع خود را به شکل پاینده ادامه داد به گونه ای که محیط زیست و سلامت جامعه را به خطر نیاندازیم و از نظر مالی هم پاسخگو باشد.
وی افزود: صنایع شیمیایی دنیا اکنون به سمتی می رود که علاوه بر رفع نیازهای جامعه، به سلامت محیط زیست و شهروندان خدشه ای وارد نکند و درعین حال به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.
سرگروه شیمی سبز البمارل آمریکا و برنامه های مهندسی سبز تاکید کرد: سبز بودن تکنولوژی به تنهایی مفید نیست و فقط به تولید علم محدود می شود ولی مشکل صنعت را حل نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه سبز بودن، یک امر مطلق نیست و یک امر نسبی محسوب می شود، گفت: در این مسیر باید سیاست کلی و شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور لحاظ شود و درعین حال با نگاه فرا بومی از تجربیات موفق دیگر کشورها بهره گرفت.
صباحی خاطرنشان کرد: برخی کشورهای درحال توسعه توانستند با استفاده از دانش روز، وضعیت اقتصادی و تکنولوژیک خود را ارتقا ببخشند و وارد میدان رقابت جهانی شوند ایران نیز به دلیل ظرفیت های بی نظیر خود از جمله نیروی انسانی بسیار جوان، آموزش دیده و متخصص در کنار منابع طبیعی خدادادی، توان رقابت با دنیا را دارد.

**ایران به لحاظ آمار متخصصان علوم پایه و مهندسی در جایگاه نخست دنیا قرار دارد
وی به آمارهای منتشره از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) اشاره کرد و گفت: این سازمان همه ساله 160 کشور دنیا را از نظر میزان تولید علم و فناوری و ثبت پتنت طبقه بندی می کند که براساس آمارهای آن، ایران از نظر تحصیلات عالیه، رده چهارم دنیا را در اختیار دارد و به لحاظ تعداد متخصصان علوم پایه و علوم مهندسی به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت کشور، رتبه اول دنیا را داراست.
صاحبی این چنین نتیجه گرفت که ایران با توجه به ظرفیت نیروی انسانی و منابع غنی، درصورت برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه این توان را خواهد داشت که طی 10 تا 15 سال آینده به یکی از کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل شود.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی، ایران آماده یک انفجار صنعتی است که البته این انفجار صنعتی باید حساب شده و برنامه ریزی شده باشد و با مطالعه تجربیات کشورهای درحال توسعه که این مسیر را با موفقیت طی کرده اند، یک مدل مطابق با اقتضائات کشور، تهیه و اجرا شود.
این متخصص مهندسی سبز تاکید کرد: دستیابی به تکنولوژی سبز و 'پایداری' یک شبه حاصل نمی شود و نیازمند آگاهی، دانش، سرمایه و صبر و حوصله و همچنین بکارگیری نیروهای جوان متخصص است.
وی از خارج رفته های ایرانی به عنوان یکی از سرمایه های بزرگ کشور یاد کرد و گفت: بسیاری از متخصصان ایرانی خارج کشور مایلند به ایران کمک کنند و درصورت فراهم بودن شرایط ، حتما برای پیشرفت کشورشان همکاری خواهند کرد.
اولین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار از روز گذشته، 19 آبان ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال برگزاری است.
این کنفرانس دو روزه در محورهای اصلی 'فناوری های سبز در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی'، 'گازهای گلخانه ای؛ فرصتها و تهدیدها' و 'دی اکسید کربن: جداسازی، ذخیره سازی و تکنولوژی های تبدیل و کاربرد آن' برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا