نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از تجربیات کشور در زمینه تولید محصولات تراریخته

بحث تولید و مصرف محصولات تراریخته یکی از چالش های اساسی در زمینه سلامت غذا در جهان است. از یک رو نیاز به تولید ارقام پرمحصول و مقاوم برای تامین نیازهای غذایی رو به افزایش انسان ها احساس می شود و از سوی دیگر نگرانی هایی از بابت تهدید سلامت شهروندان با مصرف این محصولات وجود دارد.

از آنجاکه هر دو نظریه پیرامون تولید محصولات تراریخته موافقان و مخالفانی دارد، همین مساله اتخاذ یک تصمیم قاطع در این زمینه رادشوار می سازد.

احمد آریایی نژاد؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: علم یک شمشیر دولبه است که می توان از آن هم استفاده مثبت و هم منفی کرد. اینکه ما بدون مطالعه و کار میدانی بگوییم یک محصول خوب است یا بد، برای افراد علمی خیلی پسندیده نیست. بنابراین کسانی که در مورد سلامت محصولات تراریخته ادعایی چه در تایید و چه در تکذیب آن دارند می بایست دلایل علمی خود را ارایه دهند تا به قول معروف ادعای آنها محکمه پسند باشد.

وی افزود: با این وجود گاهی نیاز است که گندمی مقاوم به کم آبی، مقاوم به سرما، مقاوم به آفت سن و… تولید شود. اما این کار باید به گونه ای انجام شود که به سلامت مردم آسیبی نرسد. باید این موضوعات را در نظر گرفت که خدای نکرده اصلاح ژنتیکی به جهشی منجر نشود که سلامت جامعه را تهدید کند. اینکه عرض کردم شمشیر دولبه منظور این است که باید از هر دو جهت مراقبت به عمل آید نه اینکه بخواهیم ابرو را درست کنیم اما به چشم صدمه بزنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکنون تجربیات صورت گرفته نشان داده که اقداماتی از این دست به نفع بشر بوده است و تلاش شده که با در نظر گرفتن شرایط، به حل بحران غذا در دنیا کمک شود. ما هم چنین کارهایی را به فال نیک می گیریم و فکر می کنیم انشاالله مسوولان وزارت جهاد کشاورزی آنقدر تعهد دارند که در تولید این محصولات، حتی در مظان اتهام هم قرار نگیرند چه برسد به اینکه به سلامت مردم آسیب وارد شود.

آریایی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا ممنوع کردن تولید محصولات تراریخته در برخی کشورها می تواند در بحث تولید این محصولات در داخل کشور موثر باشد؟ گفت: آنها دلایل خود را دارند ضمن اینکه این ممنوعیت در مورد محصولات خودشان است. ما نمی توانیم آن را به عنوان الگوی خود قلمداد کنیم و از آنها تبعیت نماییم. اما می توانیم از تجربیات دیگر کشورها در این زمینه بهره بگیریم و بررسی کنیم که دلایل ممنوعیت این محصولات چه بوده است؟

تجربیات صورت گرفته نشان داده که اقداماتی از این دست به نفع بشر بوده است و تلاش شده که با در نظر گرفتن شرایط، به حل بحران غذا در دنیا کمک شود

وی با اشاره به انتقاداتی مبنی بر تعجیل وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید محصولات تراریخته و نیاز به بررسی های علمی بیشتر، خاطرنشان کرد: بالاخره هر بررسی علمی از نظر کمی و کیفی حجم مشخصی دارد. اگر مطابق اصول علمی پیش برویم جوابگو خواهد بود. این هم که گفته می شود زود است، نیاز به دلیل علمی دارد. هر مطالعه علمی مدت زمان مشخص و دفعات تکرار معینی دارد تا مطمئن شویم پاسخی که در مراحل اول گرفته ایم، درست باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در کمیسیون بهداشت با مسوولان وزارت جهاد کشاورزی جلسه ای در این ارتباط داشته اید؟ عنوان کرد: دستکم در ماه های اخیر با مسوولان این وزارتخانه جلسه ای نداشته ایم. اما اگر اطلاعاتی از مراجع مربوطه به ما برسد که ما را ملزم به بررسی موضوع کند، حتما یکی از دستگاه هایی که باید در زمینه سلامت غذا جوابگو باشد، وزارت جهاد کشاورزی است. به هرحال این وظیفه ما است که از مسوولان مربوطه در این ارتباط پاسخ بخواهیم. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل