نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسائی کهکشانی با فاصله 9 میلیارد سال نوری از زمین

ستاره شناسان هندی خبر از کشف یک گونه بسیار نادر از کهکشان های غول پیکر رادیوئی مرده یا giant dying radio galaxy دادند که در فاصله 9 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد .

تیمی از ستاره شناسان مرکز فیزیک نجومی شهر پونا Pune در ایالت ماهراشترا  Maharashtra در کشور هندوستان موفق به شناسائی این کهکشان دوردست شده اند . این کهکشان در مسیر صور فلکی ستوس Cetus قرار داشته و با عنوان کهکشان J021659-044920 نامگذاری شده است .

 بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این زمینه ؛ تیمی از ستاره شناسان مرکز فیزیک نجومی شهر پونا Pune در ایالت ماهراشترا  Maharashtra در کشور هندوستان موفق به شناسائی این کهکشان دوردست شده اند . این کهکشان در مسیر صور فلکی ستوس Cetus قرار داشته و با عنوان کهکشان J021659-044920 نامگذاری شده است .

بر اساس اظهارات ستاره شناسان ، این کهکشان با کمک تلسکوپ رادیویی غول پیکر متر ویو  giant metrewave radio telescope کشف شده است که قادر به فرستادن امواج رادیوئی با طول موج 4 میلیون سال نوری است .

سرپرست مرکز فیزیک نجومی شهر پونا در رابطه با این کشف جدید اعلام کرد : " فعالیت های تحقیقاتی ما منجر به کشف یک نمونه ارزشمند از کهکشان های غول پیکر رادیوئی شد که البته در مرحله نابودی قرار دارد . این کهکشان در فاصله ای بسیار دور از ما در این جهان بزرگ قرار گرفته است .

در خاتمه لازم به ذکر است که شرح کامل این یافته جدید و مشخصات فنی و نحوه کشف آن در آخرین شماره ماهنامه انجمن سلطنتی ستاره شناسی با عنوان Monthly Notices of the Royal Astronomical Society  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .  

 منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل