نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راهکاری برای رفع مشکل یخ زدگی بال هواپیما

یخ زدگی بال های هواپیما در زمستان پدیده ای مشکل ساز است که حتی گاهی منجر به اختلال و به تاخیر افتادن پرواز می شود. فرایند یخ زدایی نیز زمان بر بوده و چندان آسان نیست.

این پدیده در واقع خلاف قوانین فیزیک نیست بلکه حاصل ترکیبی از تبخیر آب و خواص منحصر به فرد سطح سیلیکونی است که موجب دفع آب شده و در نتیجه این رفتار به وجود می آید

محققان سوئدی به تازگی به راه حلی برای حل این مشکل دست یافته اند. آنها در روش ابداعی خود از سطوح سیلیکونی خاصی استفاده کردند که قطرات آب را به طور کاملا نیرومندی به هوا پرتاب می کرد. این محققان سوئدی با استفاده از محفظه فشرده شده ویژه ای قطره آبی بسیار کوچک را بر روی سطح سخت سیلیکونی یاد شده قرار دادند. سپس فشار درون محفظه را کاهش داده و به مشاهده حرکات بعدی قطره آب پرداختند.

در ابتدا قطره بدون حرکت بر روی سطح قرار گرفته بود اما بعد از این که فشار معمولی جو موجود به یک بیستم کاهش یافت، قطره یاد شده به طور ناگهانی شروع به جهش کرد. پس از یک پرش کوتاه قطره دوباره بر روی سطح قرار گرفته و دوباره حتی بیش تر از دفعه گذشته به بالا پرتاب شد.

این پدیده در واقع خلاف قوانین فیزیک نیست بلکه حاصل ترکیبی از تبخیر آب و خواص منحصر به فرد سطح سیلیکونی است که موجب دفع آب شده و در نتیجه این رفتار به وجود می آید. به گفته محققان می توان از این پدیده برای حل مشکل یخ زدگی هواپیما ها استفاده کرد.

مترجم:آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل