رکورد قطع پای دیابتی‌ها در جهان، 10 ثانیه جلو افتاده است

 علی کچویی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دیابت یک مشکل جهانی است اظهار کرد: در سال 1385 تنها 30 میلیون دیابتی در دنیا وجود داشت و در سال 2013 این تعداد به 380 میلیون رسید و تخمین زده می‌شود تا سال 2025 این رقم به 592 میلیون دیابتی برسد.

وی با بیان این که عادات غذایی نامناسب، استرس‌ها، دخانیات از جمله علل ابتلا به دیابت است، افزود: علایم این دیابت تنها در یک سوم بیماران خود را نشان می‌دهند و علت اصلی نابینایی، پیوند کلیه، سکته قلبی و مغزی و قطع دست و پا دیابت است.

این پژوهشگر غدد با اشاره به اینکه در دنیا در هر 20 ثانیه به علت دیابت یک پا قطع می‌شود، گفت: این درحالی است که قبلا در هر 30 ثانیه به علت دیابت یک پا قطع می‌شد.

کچویی ادامه داد: از زمان ابتلا به دیابت تا شناسایی آن 11 سال طول می‌کشد و چتر عوارض این بیماری هر چه جلوتر می‌رود بازتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دیابت به دلیل این که نشانه‌ای ندارد به صورت مرموز شروع می‌شود و برخی حتی زمانی که به آن‌ها گفته می‌شود مبتلا به این بیماری هستند،‌ باور نمی‌کنند.

عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که در چندین سال گذشته 13 درصد جمعیت بالای 30 سال در استان مبتلا به دیابت ، بیشتر از نوع دو بودند، اضافه کرد: اقدام نخست برای کنترل دیابت اطلاع رسانی و آموزش است، غربالگری و هم‌چنین تشخیص افراد مستعد از دیگر اقدامات مؤثر در کنترل و پیشگیری از بیماری است.

کچویی با بیان این که چربی خون، فشار خون، قند خون، کلیه‌ها و چشم مبتلایان به دیابت باید مدام کنترل ‌شود، افزود: به تنهایی نمی‌توان دیابت را مهار کرد بلکه کنترل این بیماری نیاز به یک تیم تخصصی دارد.

وی در خصوص مصرف داروهای گیاهی در بیماران دیابتی گفت: کنترل این بیماری تنها با مصرف داروهای گیاهی امکانپذیر نیست و اگر زیاد بر تاثیر این داروها تاکید شود بیمار دیگر نسبت به داروهای اصلی اشتیاق نشان نمی‌دهد.

عضو مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری مولتی فاکتور است و با ورزش، غذای سالم و کاهش وزن می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد، ادامه داد: در غربالگری سال 1389 در استان اصفهان 250 هزار نفر بالای 30 سال دیابت داشتند و طی آخرین آمار 300 هزار نفر در استان مبتلا به دیابت هستند.

کچویی با بیان اینکه سن ابتلا به دیابت کاهش یافته است و چاقی در کودکان نیز منجر به دیابت نوع دو می‌شود، افزود: سن ابتلا به دیابت نوع دو از 40 سال به 30 سال و در حال حاضر به 15 سال رسیده است.

وی با اشاره اینکه میزان مبتلایان به دیابت در هر دو جنس تفاوت چشمگیری ندارد، گفت: آلودگی هوا شانس ابتلا به دیابت را بیشتر می‌کند و مصرف دخانیات نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: چاقی شکمی در افراد نیز شانس ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و چاقی شکمی بیش از 102 سانت در مردان و 80 در زنان خطرناک است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا